عنوان پایان‌نامه

بررسی آسیب پذیری مدارس ابتدایی شهر بیجار در برابر زلزله و آتش سوزی



    دانشجو در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی آسیب پذیری مدارس ابتدایی شهر بیجار در برابر زلزله و آتش سوزی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68985;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2000
    تاریخ دفاع
    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    منصور جعفربگلو

    چکیده با توجه به روند رو به رشد وقوع مخاطرات محیطی و خسارات و تلفات ناشی از آن، ضرورت بررسی این پدیده ها واصول وروشهای کاهش آسیب پذیری ناشی از این حوادث،اجتناب ناپذیر است. دراین خصوص بررسی مخاطرات اماکن خاص نظیرمدارس از اهمیت بالایی برخوردار است. این تحقیق باهدف بررسی آسیب پذیری مدارس ابتدایی شهربیجاردربرابرزلزله وآتش سوزی ،انجام گرفته است. دراین راستا با مرور منابع و استفاده ازنظرکارشناسان ومتخصصان ،شاخص های موثردرآسیب پذیری ازقبیل جمعیت ، کیفیت بنا،لرزه خیزی ،امکانات امدادی ،دسترسی ،آگاهی ومهارت ، سیستم گرمایشی و مصالح به عنوان شاخص اصلی تعیین گردید.با تعیین این شاخص ها وزیرشاخص های متناسب باآن ،درقالب روش تحلیل سلسله مراتبیAHP ،ومقایسه زوجی آنها ، میزان اهمیت ووزن مربوط به هرشاخص مشخص شد.درمرحله بعد این وزن ها وشاخص ها فازی سازی شد و به صورت نقشه های (GIS)تبدیل گردید. ودر نهایت با همپوشانی لایه ها ، نقشه آسیب پذیری مناطق ، تهیه گردیدکه پراکندگی و میزان آسیب پذیری مدارس رانشان می دهد.نتایج نشان می دهد که83/43 درصد مدارس دارای آسیب پذیری زیاد ، 99/28 درصد مدارس دارای آسیب پذیری متوسط و19/23 درصد مدارس دارای آسیب پذیری کم هستند. مدارس آسیب پذیر ، مدارس فرسوده وقدیمی هستند که بیشتر در بخش مرکزی وبافت فرسوده شهرواقع شده اند. و مدارس با آسیب پذیری کم ، مدارس نوساز هستند که درشهرک ها و مناطقی که اصول واستانداردهای لازم رعایت می شود قراردارند. بااستفاده ازاین نقشه هاواطلاعات بدست آمده می توان برنامه ریزی های لازم جهت مقابله باحوادث احتمالی بویژه زلزله وآتش سوزی راانجام داد. کلیدواژه ها:آسیب پذیری مدارس، زلزله ، آتش سوزی ، بیجار، تحلیل سلسله مراتبی