عنوان پایان‌نامه

تحلیل فضایی جایگاه مراکز آموزش و پرورش در سازمان فضایی مناطق روستایی (مطالعه موردی : مناطق روستایی استان تهران )



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل فضایی جایگاه مراکز آموزش و پرورش در سازمان فضایی مناطق روستایی (مطالعه موردی : مناطق روستایی استان تهران )" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70986;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1987
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    توسعه یپایدارایران،درسطحکلانبدونتوسعههمگراوهمپیوندمناطقشهریوروستاییامکانپذیرنیست. دستیابیبهاینمهمازطریقتدوینسیاستهایفضاییمناسبمیسرخواهدبود. سیاستهاییکهبتواندزمینهوبسترقانونیواجراییلازمرابرایبهکارگیریاجزانظامفضاییبهصورتجزئیلاینفکتوسعهدرسطحمناطقجغرافیاییمختلففراهمآورد. باتوجهبهمفاهیمرایج،دریک تقسیمبندیکلیمی تواندونوعنگرشرادرسازماندهیفضاییازیکدیگربازشناخت. نگرشاول،توزیعجغرافیاییوسازماندهیفضاییاست،نگرشدومکهبراساسمفاهیمجدیدارائهشدهاست،آمایشسرزمینراازیکسازماندهیفضاییساده یفعالیتها،فراتربردهوآنراشاملسازماندهیاقتصادی،اجتماعی،فرهنگیوزیستمحیطیبهمنظورتحققآیندهایمطلوبومبتنیبرتوسعهایپایدارمی داند. وجهمشترکدرهردونگرشآناستکهبرنامهریزیهایاقتصادی،اجتماعیبایدبههمراهبرنامهریزیفضاییصورتگیردتاپدیده یعدمتعادلفضاییبروزنکند (کلانتریوعبدالهزاده، 1391: 223). هرجامعهدرارتباطبابقاورفعنیازهایاجتماعیاساسیخود،وظایفیاکارکردهایمهمی برعهدهدارد. ساختاریاشیوههاییکهازطریقآنها،نیازهای یک جامعه برآورده می شود،نهادهایاجتماعینامیدهمی شوند. آموزشوپرورشیکیازمهمتریننهادهایاجتماعیجامعهمی باشد. نظامآموزشوپرورش،یکسیستمازنوعبازمی باشدکهشاملسهعاملاصلییعنیدرون داد،فرآیند،برون دادمی باشد. روستاها یکیازبسترهایاستقراراینخدمات می باشندوروستاییان،اجزایایننظامراتشکیلمی دهنددرصورتیکهتوزیعفضاییمراکزآموزشوپرورشبهصورتمتعادلومتناسبباشرایطمحیطی،اقتصادیواجتماعی،مناطقروستاییباشد،می توانامیدداشتکهسیستمآموزشیمی توانددربسترفضاییخود،عملکردمناسبیراازخودنشاندهد. درصورتعدمتطبیقصحیحایندونظامآموزشیوفضایی،علیرغماجرایبرنامههایگوناگونتوسعهایرشدمنفی جمعیتدرروستاها،بروزمی کند. اینتحقیقبرآناستتابابررسیچگونگیتوزیعفضاییجایگاههایآموزشیدرروستاها ومقایسه یتطبیقیسطحبرخورداریروستاها بانوعخدمتآموزشیارائهشدهدرآن،نگاهیواقعبینانهبهروندتوسعهایروستاهایکشورارائهدهد. با بررسی هر شهرستان و بدست آوردن لکه های داغ و سرد در هر یک این توزیع فضای نامتعادل مشهود شد و در کل این نتیجه حاصل گردید که وضعیت روند توسعه ی روستاها و به تبع آن شهرستان های استان تهران از الگوی توسعه ی پایدار تبعیت نکرده و به سمت ناپایداری در حرکت است.
    Abstract
    Abstract: Sustainable development of the country, at the macro level without convergent and integrated development of urban and rural areas is not possible. Achieving this will be possible through appropriate policy space. Policies that provide the necessary administrative and legal context for the use of space system components for integral development in the different geographic regions provide details. According to current concepts, in a general division can be distinguished from each other, two of the attitude of the spatial organization. The first attitude, Jghrafayy distribution and spatial organization, the second approach is based on new concepts, land use from a simple spatial organization of activities, beyond and it includes organizing economic, social, cultural and ecological order the realization of the desired future based on sustainable development knows. Common to both approaches is that the planning of economic, social and spatial planning should be made to the phenomenon of spatial imbalance does not occur. The education system, a system of open type, which consists of three main factors, namely 1 input, 2. Process, 3. Is output. These are one of the media villages and rural deployments, the components that make up this system, if the spatial distribution centers for education, balanced and proportionate to the environmental, economic and social, rural areas, it can be hoped that the education system can be in the context of their space to show a good performance. In the absence of the correct implementation of the education system and space, despite the implementation of various development programs; negative growth in rural areas occurs. The study is to investigate the spatial distribution of positions in the villages and the comparison of the level of education in rural areas, with the type of service, realistic look at the development of villages in the country. And strategies to achieve rural sustainable development and efficient use of educational facilities to offer. Key words: space, spatial planning, spatial organization, education, land use and spatial planning