عنوان پایان‌نامه

ارتباط بین نوع شخصیت ارزیاب و روایی ارزیابی



    دانشجو در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارتباط بین نوع شخصیت ارزیاب و روایی ارزیابی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42873;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1331/2
    تاریخ دفاع
    ۱۲ اسفند ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    عباسعلی رضایی

    چکیده همه صاحب نظران بر این باورند که در تصحیح آزمون های ذهنی،، نظیر مقالات، میزان روایی مصححان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پراکندگی قضاوت مصححان که ضعف اصلی روایی آنان محسوب می شود به عوامل مختلفی نسبت داده شده است. تمامی این عوامل فاکتور پیچیده فردیت مصحح را مورد توجه قرار داده‌اند. بر این اساس، این تحقیق سعی دارد تاثیر انواع شخصیت بر میزان روایی درونی مصححان و روایی بین آنان را مورد بحث قرار دهد. تاثیر ارائه دستورالعمل بر روایی نیز اندازه گیری شده است. به علاوه، نقش جنسیت در میزان روایی بین مصححان مورد ارزیابی قرار گرفته است. طرح پنج عاملی ویژگی های شخصیت به عنوان آزمون سنجش شخصیت برای 30 مصحح شرکت کننده به کار گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان دهنده وجود ارتباطی بین جنسیت مصححان و نوع شخصیتی آنان و روایی درونی شان است. لیکن، هیچ ارتباط حائز اهمیتی بین ارائه دستور العمل و روایی بین مصححان یافت نشد. بر اساس این نتایج، بحث، کاربردهای عملی و پیشنهادات برای تحقیقات آتی ارائه شده اند. کلمات کلیدی: روایی، روایی درونی، شخصیت، نوع شخصیت، ارائه دستورالعمل
    Abstract
    Abstract There is a consensus among the scholars that rater reliability is of a critical importance in rating subjective tests like an essay. Raters’ variances in their judgments which are the main threat to the rater reliability have been attributed to different sources, all of which have the complex factor of rater individuality at their heart. Based on this, it is argued in this study that essay raters’ personality types can influence the degree of intra-rater reliability. The guideline presentation effect on reliability has also been measured. Moreover, the role of gender is investigated in relation to intra-rater reliability. A pool of thirty raters participated in the current study and the NEO-FFI was used to measure their personality types. The results indicated a degree of relationship between raters’ gender and personality types and their intra-rater reliabilities. However, no significant relationship was found between the guideline presentation and their inter-rater reliabilities. Drawing on these results, discussions and implications of the study and also new possibilities for the future research are suggested.