عنوان پایاننامه
ظهور مهارت برجسته در پرتاب آزاد بسکتبال با سطوح مختلف مهارتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1248;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74523;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1248;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74523
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- فرانک پورحسینی
- استاد راهنما
- مهدی شهبازی
- چکیده
- مهارت برجسته،"مهارتی است که به علت مقادیر بسیار زیاد تمرین، جایگاه ویژه ای در یک طبقه قابلتعمیم از مهارتهای حرکتی دارد و باقابلیت بهبودیافته در اجرا در مقایسه با اعضای دیگر همان طبقه قابلتشخیص است". هدف از پژوهش حاضر، بررسی ظهور مهارت برجسته در پرتاب آزاد بسکتبال در سطوح مختلف مهارتی طبق مدل یادگیری نیوول بود. شرکتکنندگان در سه گروه مهارتی (10=n )، مرحله هماهنگی، مرحله کنترل هماهنگی، مرحله بهینهسازی قرار گرفتند و تعداد 350 شوت ثابت را از هفت نقطه پارامتری(74/2، 35/3، 96/3، 57/4، 18/5، 79/5، 4/6)، که از هر نقطه 50 شوت بود، انجام دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دقتِ افرادی که در مرحله سوم نیوول قرار داشتند در نقطه 57/4 متری که همان خط پنالتی است بهطور معنیداری از پیشبینی معادله رگرسیون بالاتر بود و از ظهور مهارت برجسته حمایت کرد(043/0?=). همچنین بررسی رگرسیون چندگانه نشان داد که سایر نقاط مشارکتی در ظهور مهارت برجسته ندارند و این دلیلی است برای رد کردن دیدگاه عمومی بودن در به وجود آمدن مهارت برجسته.
- Abstract
- Special skill refers to "skills that, has a special position in a class of generalized motor skills due to immense amounts of practice and compared with the other skills of the same class it can easily be distinguished from improved performance capabilities ". The aim of this study was to investigate the emergence of special skill in basketball free throw at different skill levels based on Newell's model of learning stages. Participants were divided into three skill groups (n=10), coordination group, coordination control group, and optimization group. They threw 350 fixed shots from 7 parametric points (2.74, 3.35, 3.96, 4.57, 5.18, 5.79, 6.4), carrying out 50 shots in each point. Regression analysis showed that the accuracy of those who were in the third stage of Newell's model in 4/57 meters point, which is the same line of penalty, was significantly higher than anticipated regression equation and supported the emergence of special skill (p=0/043). Moreover, multiple regression analysis showed that the rest of the point had no contribution to the emergence of special skill and this is the reason for the rejection of generalized theory in the creation of special skill.