عنوان پایاننامه
برسی عوامل موثرد بر رفتار خرید محصولات سبز دوستدار محیط زیست در دانشجویان جوان (مطالعه موردی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 482;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68787
- تاریخ دفاع
- ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
- دانشجو
- حامد صدیق
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- محیط زیست امروز به مسئله ای بسیار مهم و حیاتی برای همه اقشار مردم چه در جایگاه تولید کننده و چه به عنوان مصرف کننده تبدیل شده است. آگاهی از محدودیت منابع طبیعی و نگرانی های زیست محیطی منجر به افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات دوستدار محیط زیست شده است. با توجه به بافت جمعیتی ایران که نشان دهنده بالابودن درصد قشر جوان با پتانسیل بالای مصرف می باشند ، لزوم بررسی عوامل موثر بر خرید محصولات سبز در میان این قشر مخصوصاٌ دانشجویان را توصیه می نماید. این پژوهش به بررسی تأثیر نگرانی ها نسبت به مسائل محیط زیستی ، میزان دانش زیست محیطی و نیز توجه به برنامه ها و طرح های اجتماعی مرتبط با حفظ محیط زیست مصرف کنندگان بر روی تمایل و قصد خرید محصولات سبز پرداخته و سپس رابطه تمایل و قصد خرید محصولات سبز را با واقعی شدن خرید و مصرف و نیز اثرات قیمت محصولات سبز بر روی این فرایند را مورد بررسی قرار می دهد. بررسی عوامل جمعیت شناختی از جمله رشته تحصیلی ، جنسیت ، سن و ..... مصرف کنندگان نیز بر روی عوامل موثر بر خرید محصولات سبز نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در بین انواع مختلف روش های تحقیق ، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. همچنین این تحقیق از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش دانشجویان سه دانشکده فنی ، مدیریت و هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد. داده های مورد نیاز پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه ای ساختار یافته میان 410 نفر از آنان جمع آوری گردید و با استفاده از تکنیک مدل یابی معادلات ساختار یافته با استفاده از نرم افزار لیزرل و SPSS تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که نگرانی نسبت به مسائل زیست محیطی و همچنین میزان دانش زیست محیطی مصرف کنندگان در میزان تمایل و قصد خرید محصولات موثر نبوده ولی توجه به برنامه ها و طرح های اجتماعی مرتبط با حفظ محیط زیست مصرف کنندگان بر روی تمایل و قصد خرید محصولات سبز موثر می باشد. از طرفی مصرف کنندگان با میزان تمایل و قصد بالا جهت خرید محصولات سبز به احتمال قوی خرید محصولات سبز را عملی می نمایند. همچنین قیمت محصولات سبز در فرایند خرید و مصرف اینگونه محصولات تأثیرگذار می باشد.
- Abstract
- Nowadays environment is a very essential and vital subjects for all levels of people who are manufacturers or as a consumers. Awareness about limited natural resources and the concern for environment, guides us to an increase in the demand of consumers for environmentally friendly products. Considering Iran’s population which shows high percentage of youngsters with high potential consumption, it’s necessary to study the essential factors which have effects on buying green product between them specially university students. This research studies the effect of environmental concern, Eco literacy the knowledge of our surroundings and the notice of programs and social plans related to protecting environment of consumers on their intention to purchase of green product. Therefore the relation between green product purchase intention and their actual purchase to be studied. Also the effect of green product price on actual purchasing of green products to be studied. Influencing demographical factors of consumers such as educational field, gender, age and etc., on purchasing green products has been studied. This research is classified as descriptive field study and also categorized as applied research. The statistical population which is studied in this research is the students of three colleges of technical, management and fine art faculties of Tehran University. The required data for this study is collected by distribution of a structural questionnaire between 410 students and analyzed by Structural Equation Modeling method with using Lisrel and SPSS software. The result of this study reveals that environmental concern and the level of eco literacy of consumers has not affected on purchase intention of green products but the consumers notice to programs and social plans related to protecting of environment has significant effective on purchase intention of green products. Furthermore the result confirms the relation between purchase intention and actual purchase of green products and also there is a positive relation between the price of green products and actual purchase.