عنوان پایان‌نامه

بررسی اثربخشی جایگذاری برند در فیلم های سینمایی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثربخشی جایگذاری برند در فیلم های سینمایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73397;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73397
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

    جایگذاری برند و محصولات در فیلم های سینمایی یکی از شیوه های تبلیغاتی است که امروزه مورد توجه صاحبان برند و آژانس های تبلیغاتی قرار گرفته است .استفاده از شهرت شخصیت های مختلف سینمایی، نمایش کالا و خدمات در شرایط محیطی مناسب ، هزینه کمتر این روش و ... از جمله دلایل افزایش استفاده کنندگان این شیوه تبلیغاتی است.هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی جایگذاری برند در فیلم های سینمایی است. در این پژوهش 4 عامل جلب توجه، ایجاد علاقه ، تحریک تمایل و قصد خرید مخاطبان مورد بررسی قرار می گیرد.پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها شبه آزمایشی است.جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر ساکن خوابگاه چمران دانشگاه تهران است.به منظور تحلیل آزمون فرضیات از تحلیل آمار استنباطی ، از جمله آزمونهای کولموگروف اسمیرنف ، آزمون ضریب همبستگی، آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل رگرسیون دو متغیره ساده استفاده شد.هم چنین برای مقایسه میانگین چند جامعه تحلیل واریانس ANOVA بکار گرفته شد.نتایج به دست آمده حاکی از اثربخشی جایگذاری برند در فیلم سینمایی نمایش داده شده است و تاثیر گذاری مثبت جایگذاری برند بر جلب توجه ، ایجاد علاقه ، تمایل و قصد خرید مخاطبان تایید می شود.
    Abstract
    Brand placement and production in cinema movies is one of the advertising methods that nowadays has been considered by the brand owners and advertising agencies more than before. One of the reasons for increasing of this advertising method is considering popular movie characters, presenting the goods and services in suitable environmental situation and also it's less expenses in contrary with the traditional methods. The purpose of this investigation is movie brands evaluating effectiveness of brand placement in this research, it had been evaluated the 4 factors: Attention, interest, desire, and purchase intention. The present research from the point of purpose is practical, from the point of data gathering is experimental and quasi- testing. Statistical population is the female students who are settling in Chamran dormitory of Tehran University. Regarding to limitation of population , 305 questioner have been gathered of hypothesizes statistic , such as Kolmogorov – Simonov tests , correlation tests for answering of the main question of research has been used the Ti- Tec sampling (T-student ) , and for auxiliary questions of simple two-variances , and for comparisons of the average of some societies has been used the variances analyzing. For processing of output data, it has been used the software questioner (SPSS). Outcoming results shows the effectiveness of brand placement in movies and positive effectiveness of brand placement or attention, creating interest, and purchase intention. More over results delicate that brand replacement in movies causes increase in recognition awareness, remind and changing attitude of those audiences for advertizing brand. So, results of this investigation emphasis on more attention by the companies and brand owners also Iranian directors and filmmakers on effective techniques and method of brand replacement for editing of progressive and advertising programs.