عنوان پایان‌نامه

تدوین الگوی کنترلی مدیریت منابع انسانی در شرکت¬های هلدینگ – مورد مطالعه: شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی عام) – میدکو




    رشته تحصیلی
    مدیریت منابع انسانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 808;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72924
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حمیدرضا یزدانی

    در این تحقیق با مطالعه شرکت هلدینگ میدکو، الگوی کنترلی مدیریت منابع انسانی، نحوه ایجاد هماهنگی و استقرار نظام های موثر منابع انسانی در شرکت های هلدینگ تدوین شده است. در مطالعات کتابخانه ای، مفاهیم مرتبط با هلدینگ ها، سبک تعاملی و شیوه نفوذ شرکت مادر در شرکت های زیر مجموعه، مفاهیم مدیریت استراتژیک منابع انسانی و مدلهای مدیریت منابع انسانی بین هلدینگ و منابع انسانی، سنجش و ارزیابی در منابع انسانی و شاخص های کنترلی و نهایتاً برخی تحقیقات انجام شده در شرکت های مشابه مورد بررسی قرار گرفته اند. تحقیق انجام شده از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و کیفی و از شاخه ی مطالعه موردی می باشد. با توجه به اینکه تحقیق کیفی بوده، برای گردآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه ساختار نیافته، پرسشنامه باز، بررسی اسناد و مدارک و مطالعه کتابخانه ای استفاده شده است. محور اصلی تدوین الگوی کنترلی مدیریت منابع انسانی توجه به سبک تعاملی کنترل استراتژیک در شرکت های هلدینگ بوده و بر اساس تعامل شرکت مادر و میزان نفوذ و بلوغ سازمانی در شرکت های زیرمجموعه، شاخص های کنترلی استخراج و مدل کنترلی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر چرخه سیاستگذاری، استاندارد سازی، نظارت و یادگیری و بهبود تدوین گردیده است. با توجه به دو سوال فرعی موجود در بیان مسئله که تعیین شاخص های کنترلی و نحوه ارتباط و تعامل شرکت مادر و شرکت های زیر مجموعه بوده است؛ در تعیین شاخص های کنترلی ضمن تهیه پرسشنامه تعیین شاخص های ضروری از روش آبشاری شکست استراتژی های منابع انسانی به اهداف استراتژیک منابع انسانی، برنامه های عملیاتی و شاخص های ارزیابی استفاده شده و شاخص های ضروری در 5 حوزه راهبرد (12 شاخص)، برنامه ریزی و تامین (7 شاخص)، توسعه و آموزش (11 شاخص)، جبران خدمت (10 شاخص) و روابط کار و کارکنان (2 شاخص) تعیین شده اند. و همچنین برای نحوه تعامل بین شرکت مادر و شرکت های زیر مجموعه با تحلیل مصاحبه ها با روش تحلیل تم الگوی مبتنی بر 4 محور اصلی طراحی شد که این محورهای تعاملی با چرخه بهبود مستمر به شرح ذیل نام گذاری شده و در پایان الگوی کنترلی مدیریت منابع انسانی که در واقع یک سیستم است ارائه شده است. • تعامل در تعیین جهت گیری های استراتژیک و سیاستگذاری کلان در حوزه منابع انسانی • تعامل در استاندارد سازی • تعامل در ارزیابی نظام منابع انسانی در سطح هلدینگ • تعامل در یادگیری و بهبود نظام های منابع انسانی
    Abstract
    Through a case study conducted on Middle East Mines Industries Development Holding Company (MIDHCO), holding companies were examined in terms of human resources management and control model, coordination, and establishment of effective human resources systems. A desk review of relevant literature was conducted on holding-related concepts, interactive styles, and methods used by a parent company to influences its subsidiaries, concepts of strategic human resource management, and human resource management models about holding and human resources, evaluation of human resources, assessment indicators, and eventually a number of previous studies focused on similar companies. This was an applied study, where data were collected through descriptive and qualitative techniques. Since it was a qualitative research, the required data were collected based on unstructured interviews, open-end questionnaires and desk review of relevant documents. The development of human resources management mainly revolves around strategic control in a holding company. Based on the interactive style of the parent company and the level of influence and organizational maturity in subsidiaries, several control measures were extracted and a human resource management model was devised based on policy cycle, standardization, monitoring, learning, and improvement. Considering the two minor questions in the statement of the problem concerning how to identify the control measures and parent/subsidiary interaction, a questionnaire was constructed for essential measures. Moreover, the Cascading Failure Analysis (CFA) was employed to examine human resources strategic objectives, and operational programs as well as criteria. The essential measures were divided into 5 categories: strategies (12 indicators), planning and supply (7 indicators), development and education (11 indicators), compensation (10 indicators), and labor and employee relations (2 indicators). Furthermore, the parent/subsidiaries interaction was analyzed through interviews designed based on 4 core themes. Finally, a human resource management model was proposed based on continuous improvement cycle and the following 4 core themes: • Engagement in determining strategic directions and large-scale policy-making in human resources • Engagement in standardization • Engagement in evaluation of human resources system at holding level • Engagement in learning and improving human resources systems