عنوان پایان‌نامه

تحلیل مخاطره چند سطحی عوامل تصادفات در شبکه معابر اصلی با تکنیک آنالیز مخاطرات هت مطالعه موردی محدوده دروازه قران تا اشکذر یزد



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل مخاطره چند سطحی عوامل تصادفات در شبکه معابر اصلی با تکنیک آنالیز مخاطرات هت مطالعه موردی محدوده دروازه قران تا اشکذر یزد" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1343;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70453
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، تصادفات جاده ای عامل اصلی مرگ و میر در ایران است که باعث بروز صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی می شود. از میان عواملی که در بروز مخاطرات جاده¬ای و کاهش ایمنی موثرند، نقش مخاطرات محیطی و انسان ساخت پر رنگ تر است. هدف اصلی در این پژوهش تحلیل مخاطره چند سطحی عوامل تصادفات در شبکه معابر اصلی است. بر همین اساس، ابتدا با استفاده از استاندارد ایزو 39001 لیستی مقدماتی از خطرات تهیه شده و بعد از آن با بهره گیری از نظر کارشناسان اداره حمل و نقل، جداول ارزیابی ریسک خطرات تهیه شده است. با استفاده از نرم افزار SPPS پرسشهای مطرح شده مورد ارزیابی قرار گرفته تا به کمک آن به محاسبه میزان ریسک مخاطرات بر اساس احتمال وقوع و شدت آن در محدوده دروازه قرآن تا اشکذر و در ادامه تا تقاطع رضوانشهر شهرستان یزد که تاکنون سوانح زیادی را به همراه داشته، پرداختیم. نتایج این مطالعه نشان می دهد که 7 قطعه از میان 31 موجود در مسیر دارای ریسک بالاتری بوده که باید اقدامات کنترلی بر روی آن صورت گیرد. تحلیل مخاطره چند سطحی با مشخص شدن نقاط پر خطر و اولویت بندی آنها به روش TOPSIS در پنج سطح فوت شدگان، مجروحین، خسارت دیدگان مالی، وضعیت امداد جاده ای و وضعیت دسترسی انجام گردید و راهکارهایی در خصوص کاهش خطرات این محدوده همچون محدودیت در دسترسی های غیر مجاز، جلوگیری از ساخت و سازها در حریم راه، تفکیک وسایل نقلیه عبوری (سبک، نیمه سنگین و سنگین)، انسداد تقاطع ها و دسترسی های غیر استاندارد با نیوجرسی و یا گاردریل مناسب ارائه گردیده است.
    Abstract
    According to the World Health Organization (WHO) statistical reports, road injuries are major cause of death in Iran which lead to irreparable damage to life and property. Among the factors that affect the incidence of road hazards and reduce its safety, the role of environmental and man-made hazards are highlighted. This study aims to analyze hazards of factors of accident in urban main roads. In this regard, a primary hazard list prepared by using standard ISO 39001, then with utilizing the expert's point of view, the tables for transport hazards risk assessment was provided, and the questionnaire evaluated by using the SPSS16 software. This research measured the hazards risk due to its probability and intensity from Darvazeh Quran to Ashkezar (the road between these two regions), and continue to intersection of Rezvanshahr city of Yazd (a city in Iran), because this limited area has brought great disasters, up to now. Findings showed that 7 sections (of 31) were high risk, and it should be under control measurements. Multilevel hazard analysis was performed by TOPSIS method in order to define high risk regions and classification of them in five levels: fatality, injuries, poverty damage only, roadside assistance and access status; then strategies to reduce the risks of such regions was presented as follows: restriction on unauthorized access, prevention of building in road privacy, the separation of vehicles passing (light, medium and heavy), blocking intersections and non-standard access of New Jersey or guard rail.