عنوان پایان‌نامه

موومان سمفونیک و تم و واریاسیون برای پیانو



    دانشجو در تاریخ ۰۸ تیر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "موومان سمفونیک و تم و واریاسیون برای پیانو" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آهنگسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68897
    تاریخ دفاع
    ۰۸ تیر ۱۳۹۴
    دانشجو
    آریو اشتری
    استاد راهنما
    امین هنرمند

    چکیده رساله‌ی حاضر به بررسی و تحلیل دو قطعه‌ی کوتاه و بلند تصنیف شده به منظور ارائه برای پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد آهنگسازی می‌پردازد. قطعه‌ی کوتاه تم و واریاسیون برای پیانو به مدت زمان 4 دقیقه و 38 ثانیه است. این قطعه از یک تم و 8 واریاسیون تشکیل شده است. به طور کلی بافت قطعه هموفونیک است اما از تکنیک‌های کنترپوانی هم در آن استفاده شده است. فضای هارمونی قطعه تونال آزاد و تحت تأثیرآهنگسازان انگلیسی نیمه‌ی اول قرن بیستم، مشخصاً آثار رالف ون ویلیامز می‌باشد. نوع بکارگیری درجات و آلتره‌های غیر معمول به نسبت موسیقی تونال، قطعه را به صورت متفاوت از لحن تونال محض نمایان می‌کند. قطعه‌ی بلند موومان سمفونیک به مدت زمان 10 دقیقه است. در ارکستراسیون این قطعه علاوه بر سازهای معمول ارکستر رمانتیک از بعضی از سازهای کوبه‌ای مورد استفاده در قرن بیستم مثل ماریمبا هم بهره گرفته شده است. فرم این قطعه سونات بوده و از نظر زبان هارمونیک به ادبیات موسیقی تونال قرن بیستم وابسته است. در این قطعه نیز همانند قطعه‌ی کوتاه هارمونی غالب هارمونی تیرس است. اما استفاده از درجات و آلتره‌های غیر معمول آن را به موسیقی قرن بیستم پیوند می‌دهد. کلید واژه‌ها: تم و واریاسیون، هموفونیک، تونال آزاد، موومان سمفونیک، سونات، هارمونی تیرس.
    Abstract
    Abstract The thesis deals with the analysis of two long and short pieces composed as Master’s thesis. The short piece is a Theme and eight Variations for Piano, which lasts about five minutes. The texture is mainly homophonic, however, contrapuntal techniques are used. The harmony is considered as free tonal and is inspired by some English composers of 20th century, namely Ralph Vaughan Williams. The approach of the use of degrees and unusual alterations compared with the tonal music, distinguishes the piece’s atmosphere from the mere tonal tradition. The long piece is a Symphonic Movement with the duration of 10 minutes. The orchestration is nearly the same as the romantic era, while it benefits from some percussion instruments used in the 20th century such as Marimba. The form is sonata and the harmony is dependent on the 20th century music. The Basis of the harmonic language is tertian, but the use of unusual degrees and alterations attach the work to the 20th century music. Key words: theme and variation, homophonic, free tonal, symphonic movement, sonata, tertian.