عنوان پایاننامه
شناسایی کدهای اخلاقی موجود در متون شیعه ناظر بر رفتار فروشندگان و بررسی میزان پایبندی فروشندگان به این کدها در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 786;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71680
- تاریخ دفاع
- ۰۴ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- عباس حسنی
- چکیده
- پژوهش حاضر به شناسایی کُدهای اخلاقی موجود در متون شیعه ناظر بر رفتار فروشندگان و میزان پایبندی فروشندگان به این کُدها در ایران پرداخته در این تحقیق ابتدا با استفاده از منابع کتابخانه ای و بر اساس منابع اسلامی، مقالات و مراجعه به سایت های اینترنتی معتبر اصول اخلاقی و مصادیق(کُدهای اخلاقی) آنها شناسایی شد و سپس با انجام آزمون میدانی، میزان پایبندی فروشندگان به این کُدها مشخص شد. در مرحله اول 20 کُد اخلاقی از متون شیعه در قالب شش بُعد شامل: اصل توجه به معنویات و فراگیری آداب تجارت، اصل عدالت، اصل خیرخواهی و نفی غش (فریب/ تدلیس)، اصل احسان، اصل امانت بودن اموال، اصل پایبندی به تعهدات دسته بندی شد. آزمون میانگین تک نمونه ای نشان داد که هر شش بُعد اصول اخلاقی در میان فروشندگان رعایت می شود. و آزمون فریدمن اولویت رعایت ابعاد شش گانه را از زیاد به کم بدین صورت نشان داد: 1. اصل توجه به معنویات و فراگیری آداب تجارت، 2. اصل خیرخواهی و نفی غش(فریب و تدلیس)، 3. اصل عدالت، 4. اصل احسان، 5. اصل امانت بودن اموال، 6. اصل پایبندی به تعهدات.
- Abstract
- The present study dealt with the identification of existing moral codes in Shiah text, controlling customers behaviors and investigation of level of fidelity to these codes in Iran. In the study, first with the use of library and Islamic resources, articles and referring to the valid sites, we can identify their moral principles and senses(moral senses), then with carrying out the field test, the level of customers fidelity was identified for these codes. In the first step, 20 moral codes were classified from Shiah text in six dimensions including: attention to noumenon's, benevolence principle and delusion / guile, benefaction principle, fidelity principle of property, fidelity principle to commitments. Average test of single sample showed that all of six dimensions related to the moral principle were observed among customers. Fredman test showed the preference of six dimensions observance from up to down: 1) Attention to noumenon's manner and understanding business manners,2) delusion and guile principle,3) justice principle,4) benefaction principle,5) property fidelity principle,6) fidelity principle to commitments.