عنوان پایان‌نامه

گروتسک و زیبایی شناسی اجرایی در برخی کمدی های مروژک (بر ذپهنه دریا ، پلیس،شهادت پیوتر او هه) -اجرای نمایش پلیس اثر اسلاومیر مروژک




    رشته تحصیلی
    کارگردانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11048;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11048
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    دانشجو
    مهدی صناعتی
    استاد راهنما
    فریندخت زاهدی

    گروتسک یک شیوه و اصطلاح هنری است که در طول تاریخ با تفاسیر مختلفی روبرو بوده است. اولین بار این اصطلاح برای توصیف دیوارنگاره¬های مربوط به دوران روم باستان به کار رفت که اَشکال گیاهی، جانوری و انسانی در آن¬ها با یکدیگر ترکیب می شدند و یک کل واحد را می¬ساختند. گروتسک در معنا، بیشتر به هنری اطلاق می¬شود که با اغراق و ناهمگونی اجزاء، جهانی عجیب، نامعقول و وارونه می¬سازد و مخاطب خود را دچار پریشانی می¬کند. در قرن حاضر، گستر? معنایی اصطلاح گروتسک، از هنرهای تجسمی و ادبیات بسیار فراتر رفته است. این تحقیق در پی آن است که با در نظرگیری ویژگیِ همجواریِ عناصر ناهمگون در گروتسک و تأکید بر سه مؤلف? اصلی آن: ناهماهنگی، اغراق، کمیک و ترسناک بودنِ توأمان، به بررسی این موضوع بپردازد که در وهل? نخست وجوه اشتراک و افتراق گروتسک با شیوه¬های مرتبط با آن از جمله برخی از انواع کمدی در چیست و در گام بعدی، نوع به کارگیری انگاره¬های گروتسک را در بعضی از آثارِ هجو نویسند? لهستانی؛ اسلاومیر مروژک، مورد توجه قرار دهد. بنابراین پیکر? پژوهش حاضر بر اساس تحلیل سه نمایشنام? این نویسنده: پلیس، بر پهن? دریا و شهادت پیوتر اوهه قرار گرفته است. در این تحقیق، شرایط سیاسی و امنیتی لهستانِ دوران جنگ سرد و سلط? کمونیسم دولتی، به عنوان عواملی مهم و تأثیر¬گذار بر فضای ذهنی نویسنده، مورد تأکید قرار خواهند گرفت. همچنین در این مسیر از نظریات برخی تئوری¬پردازان شاخص مقول? گروتسک از جمله میخائیل باختین و فیلیپ تامسون، استفاده خواهد شد. در پایان می¬توان از این تحقیق نتیجه گرفت که با وجود برخی درهم آمیختگی های معنایی بین گروتسک و سایر مقوله¬های مرتبط با آن، باز هم گروتسک دارای ویژگی¬های منحصر به فرد بوده و در بروز خصیصه¬های اصلی خویش، پایدار به نظر می رسد. همچنین باید از به کارگیری مایه¬های گروتسک در جهان نامعقول و پر از تمثیلی سخن گفت که در برخی آثار مروژک، تجسمی عینی یافته و نوعی کمدیِ ممتاز، تأمل برانگیز و تأثیر¬گذاری را رقم می زند که می¬تواند وجه تمایز او با سایر نویسندگان کمدی باشد.
    Abstract
    Grotesque is an artistic term which has various definitions during history. For ‎the first time, the term has been used to explain the Ancient Rome Graffiti (wall ‎paintings) in which the vegetation, animal, human forms are combined to make ‎a unique whole. Grotesque in meaning is known as the art which creates an ‎incredible, irrational and converse world by Exaggeration and Incompatible ‎parts, and at the same time makes the addressee disturbed. In recent century the ‎meaning of Grotesque is very extended from Visual Arts and Literature.‎ By considering the contiguity of unsimilar elements in Grotesque on the one ‎hand and the emphasis on its three main components called as Disharmony , ‎Exaggeration, both Comic and Terrifying, this survey is answering to first: what ‎are the similarities and differences between Grotesque and related methods like ‎Comedy? And then How are the Grotesque models applied in Satire works of ‎Polish writer Slawmir Mrozek? In this case, the corpora are chosen to analyse ‎his three plays: The Police, Out at Sea, The Martyrdom of Peter Ohey.‎ In this thesis, two factors are considered as important and outstanding elements ‎on writer’s mental space: the security and political circumstances of cold war ‎period in Poland and governmental Communist dominancy. Meanwhile, we will ‎use the ideas of important theoricians in this field such as Mikhail Bakhtin and ‎Philip Thomson.‎ At last, we conclude that despite the existence of intricated meaning of ‎Grotesque and other related theories, there are unique characteristics and it can ‎be considered as a constant phenomenon in representing its main features. Also ‎we can explain about the application of Grotesque in Irrational and full of ‎Allegory world in some of Mrozek’s works which makes it objective, ‎distinguished, unique and affective,yet different from comic writers.‎