عنوان پایاننامه
گروتسک و زیبایی شناسی اجرایی در برخی کمدی های مروژک (بر ذپهنه دریا ، پلیس،شهادت پیوتر او هه) -اجرای نمایش پلیس اثر اسلاومیر مروژک
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11048;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11048
- تاریخ دفاع
- ۲۰ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی صناعتی
- استاد راهنما
- فریندخت زاهدی
- چکیده
- گروتسک یک شیوه و اصطلاح هنری است که در طول تاریخ با تفاسیر مختلفی روبرو بوده است. اولین بار این اصطلاح برای توصیف دیوارنگاره¬های مربوط به دوران روم باستان به کار رفت که اَشکال گیاهی، جانوری و انسانی در آن¬ها با یکدیگر ترکیب می شدند و یک کل واحد را می¬ساختند. گروتسک در معنا، بیشتر به هنری اطلاق می¬شود که با اغراق و ناهمگونی اجزاء، جهانی عجیب، نامعقول و وارونه می¬سازد و مخاطب خود را دچار پریشانی می¬کند. در قرن حاضر، گستر? معنایی اصطلاح گروتسک، از هنرهای تجسمی و ادبیات بسیار فراتر رفته است. این تحقیق در پی آن است که با در نظرگیری ویژگیِ همجواریِ عناصر ناهمگون در گروتسک و تأکید بر سه مؤلف? اصلی آن: ناهماهنگی، اغراق، کمیک و ترسناک بودنِ توأمان، به بررسی این موضوع بپردازد که در وهل? نخست وجوه اشتراک و افتراق گروتسک با شیوه¬های مرتبط با آن از جمله برخی از انواع کمدی در چیست و در گام بعدی، نوع به کارگیری انگاره¬های گروتسک را در بعضی از آثارِ هجو نویسند? لهستانی؛ اسلاومیر مروژک، مورد توجه قرار دهد. بنابراین پیکر? پژوهش حاضر بر اساس تحلیل سه نمایشنام? این نویسنده: پلیس، بر پهن? دریا و شهادت پیوتر اوهه قرار گرفته است. در این تحقیق، شرایط سیاسی و امنیتی لهستانِ دوران جنگ سرد و سلط? کمونیسم دولتی، به عنوان عواملی مهم و تأثیر¬گذار بر فضای ذهنی نویسنده، مورد تأکید قرار خواهند گرفت. همچنین در این مسیر از نظریات برخی تئوری¬پردازان شاخص مقول? گروتسک از جمله میخائیل باختین و فیلیپ تامسون، استفاده خواهد شد. در پایان می¬توان از این تحقیق نتیجه گرفت که با وجود برخی درهم آمیختگی های معنایی بین گروتسک و سایر مقوله¬های مرتبط با آن، باز هم گروتسک دارای ویژگی¬های منحصر به فرد بوده و در بروز خصیصه¬های اصلی خویش، پایدار به نظر می رسد. همچنین باید از به کارگیری مایه¬های گروتسک در جهان نامعقول و پر از تمثیلی سخن گفت که در برخی آثار مروژک، تجسمی عینی یافته و نوعی کمدیِ ممتاز، تأمل برانگیز و تأثیر¬گذاری را رقم می زند که می¬تواند وجه تمایز او با سایر نویسندگان کمدی باشد.
- Abstract
- Grotesque is an artistic term which has various definitions during history. For the first time, the term has been used to explain the Ancient Rome Graffiti (wall paintings) in which the vegetation, animal, human forms are combined to make a unique whole. Grotesque in meaning is known as the art which creates an incredible, irrational and converse world by Exaggeration and Incompatible parts, and at the same time makes the addressee disturbed. In recent century the meaning of Grotesque is very extended from Visual Arts and Literature. By considering the contiguity of unsimilar elements in Grotesque on the one hand and the emphasis on its three main components called as Disharmony , Exaggeration, both Comic and Terrifying, this survey is answering to first: what are the similarities and differences between Grotesque and related methods like Comedy? And then How are the Grotesque models applied in Satire works of Polish writer Slawmir Mrozek? In this case, the corpora are chosen to analyse his three plays: The Police, Out at Sea, The Martyrdom of Peter Ohey. In this thesis, two factors are considered as important and outstanding elements on writer’s mental space: the security and political circumstances of cold war period in Poland and governmental Communist dominancy. Meanwhile, we will use the ideas of important theoricians in this field such as Mikhail Bakhtin and Philip Thomson. At last, we conclude that despite the existence of intricated meaning of Grotesque and other related theories, there are unique characteristics and it can be considered as a constant phenomenon in representing its main features. Also we can explain about the application of Grotesque in Irrational and full of Allegory world in some of Mrozek’s works which makes it objective, distinguished, unique and affective,yet different from comic writers.