عنوان پایاننامه
شناسایی و اولویت بندی توانمندسازها و بازدارنده های هوش رقابتی در بانک های خصوصی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73201;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73201
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه حیدری
- استاد راهنما
- امیر خانلری
- چکیده
- هوشمندی رقابت ، ابزاری تجاری است که به فرآ یند مدیریت راهبردی درسازمانها کمک کردهوعملکرد کسبوکار را از طریق افزایش دانش، ارتباطات داخل و کیفیت برنامه های راهبردی افزایش میدهد. هوشمندی رقابتی سمت وسوی رقابت را نشان داده و به شرکتها امکان این رامیدهد که از طریق تجزیه و تحلیل حرکات رقبا بتوانند قبل ازآنکه تحت تأثیر مطلوب پیرامون قرار بگیرند، نسبت به پیش بینی وتوسعه بازار خوداقدام کنند که این امردربلندمدت منجر به کسب مزیت رقابتی پایدار میشود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی توانمندسازها و بازدارندههای هوش رقابتی در بانکهای خصوصی ایران میباشد. توانمندسازها و بازدارندهها عواملی هستند که بر روی هوش رقابتی تاثیر میگذارند. جامعه آماری تحقیق حاضر، 42 نفر از خبرگان بانکهای خصوصی میباشد. برای گردآوری دادههای مربوط به هوشمندی رقابتی، پرسشنامهای شامل 33 سوال بر اساس مؤلفههای حاصل از مرور متون تحقیق تدوین شد و پس ازسنجش روایی و پایایی، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای طبقهبندی و تفسیر دادهها از روشهای آمار توصیفی، برای آزمون شناسایی مولفهها از آزمون تی و همچنین جهت تعیین وزن معیارهای شناسایی شده و اولویتبندی از روش ANP استفاده شد. نتایج تحلیـل آمـاری در مرحله اول آزمون تی که توسط نرم افزار Spss انجام شد، نشـان داد که هشت مولفه (کارکنان کارآمد و متخصصان، نگرش فعال مدیران، مشتری گرایی، نیاز به تغییر، ساختارهای اطلاعاتی مناسب ، نوآوری، آگاهی از وضعیت رقبا و برنامهریزی مناسب) به عنوان مولفههای توانمندساز هوش رقابتی شناسایی شدند و مولفههای (فرهنگ ضعف سازمانی، تنوع پایین منابع اطلاعاتی،روال کاری سخت، فقدان دانش در هوش رقابتی و برخورداری از نیروی غیرمتخصص در مدیریت اطلاعات) به عنوان مولفههای بازدارنده هوش رقابتی شناسایی شدند. سپس این مولفههای شناسایی شده در مرحله بعدی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهایANP توسط نرم افزارSuper Decision اولویتبندی شدند. واژ ههای کلیدی توانمندسازها، بازدارندهها، هوشمندی رقابتی، روش ANP
- Abstract
- Competitive intelligence is a business tool which makes strategic management process within organizations easier by increasing knowledge, internal communications and the quality of strategic programs. Competitive intelligence provides direction for the competition and allows companies to analyze the movements of competitors before they can be effected by the environment arround and also provides sustainable competitive advantage by developing feedbacks. The aim of this study is to identify and prioritize competitive intelligence enablers and inhibitors factors of competitive intelligence in private banks in Iran. Enablers and inhibitors are factors that affect the competitive intelligence. The samples of the study are 42 of private banks’ experts. To collect data, a questionnaire containing 33 questions was developed based on the components of the study review. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. For classification and interpretation of data descriptive statistics methods, for identifying the components the t test, and for determining the weight criteria for the identification and prioritization the ANP method were used. Statistical analysis of the first t test phase which was performed by spss software, showed that eight components such as (efficient staff and experts, managers proactive attribute , customer-orientation, need for change, the appropriate information’s structures, innovation, awareness of competitors’ situation and appropriate planning) were identified as factors enabling competitive intelligence. Factors such a s(Weak organizational culture, low diversity of information’s sources, complicated worke procedures, lack of knowledge in competitive intelligence and unskilled workforce in information management) were identified as factors inhibiting competitive intelligence. Then the components identified in the next stage of analytic network process (ANP) were ranked by applying super decision software. Key words: Enablers, constraints, competitive intelligence, ANP method.