عنوان پایاننامه
قلمرو و عرصه های حضور دین در زندگی انسان از دیدگاه شهید مطهری
- رشته تحصیلی
- فلسفه دین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72142;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 02104;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72142;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 02104
- تاریخ دفاع
- ۰۸ آذر ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدیه مهدی پورفرهادآباد
- استاد راهنما
- یحیی کبیر
- چکیده
- در این پژوهش سعی شده است قلمرو دین از نگاه شهید مطهری(ره) تبیین و بررسی شود. هر چند استاد شهید به صورت مستقل به مسئل? قلمرو دین نپرداخته اند، امّا مسلماً با کنکاش در آثار او می توان نگرش ایشان را در باب قلمرو دین بدست آورد. برای تببین این مسئله، قلمرو دین در سه عرص? انسان شناسی، جهان شناسی و حیات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته؛ و در نهایت مشخص گردیده است که استاد شهید(ره) با توجّه به موضعش در باب جهت گیری دعوت پیامبران که هدف بعثت را سعادت هر دو جهانی دانسته و به دین دنیا و آخرت معتقدند، دیدگاهی جامع نگر و اعتدالی را نسبت به قلمرو دین دارند که هم? شوون حیات بشر(حیات دنیوی و اخروی) را در برمی گیرد، برخلاف روشن فکرانی مثل مهندس بازرگان و دکتر سروش که با رویکردی حدّاقلی به دین می نگرند و رسالت دین را آن جهانی و اخروی دانسته و از هدف بعثت انبیاء تفسیری عقباگرایانه بدست می دهند. امّا می توان گفت: آخرت پردازی دین مانع دنیاپردازی آن نیست، بدون شک سعادت اخروی و تقرب به خداوند بدون اصلاح همه جانب? دنیا ممکن نیست، چرا که دنیا مقدمه و مزرع? آخرت، و آخرت نتیج? همین دنیاست، پس جامعیت دین ایجاب می کند که هم به به دنیای مردم، و هم به آخرت آنان نظر داشته باشد. شهید مطهری می¬فرماید: آنان که فکر می¬کنند مسائل زندگی از یکدیگر جداست و هر چیزی یک مرز و یک قلمرو خاص دارد، و اعتقادشان بر این است که زندگی بهطور کلی یک مسئله است، دین مسئل? دیگر، و ندای این را سر می¬دهند که دین نباید در مسائل مربوط به زندگی مداخله کند، باید گفت: که این اشخاص اشتباه اولشان این است که مسائل زندگی را مجرد فرض می¬کنند؛ امّا این گونه نیست، زندگی یک واحد، و هم? شئونش توأم با یکدیگر است؛ صلاح و فساد در هر یک از شئون زندگی در سایر شئون نیز مؤثر است. واژگان کلیدی: دین، قلمرو¬دین، شهید مطهری(ره)، جامعیت دین، مقتضیات زمان، اجتماعی بودن دین
- Abstract
- Abstract In this study, we tried to look at the realm of religion from the view of martyr Motahari. Although the martyr professor independently addressed the issue of the realm of religion, but certainly delves into his work can be achieve their attitudes about the realm of religion. To illustrate this problem, the realm of religion is studied in the field of anthropology, cosmology and social life and finally determined that the master of martyr according to the position of the orientation of prophets that said the purpose of the mission the prosperity of both worlds as believe the religion of the world and the Hereafter, so they are comprehensive view prospective and moderation of the realm of religion that cover all aspects of human life (life or the hereafter),Unlike intellectuals like Bazargan engineer and Sourosh doctor that view the religion with a minimalist approach and they know the mission of religion in the world and the Hereafter and they interpret the purpose of the mission of the prophets recognized as Qbay realistic. But can be said that the next processing of hereafter of religion is not prevent the world of religion, without doubt the eternal happiness and closeness to God is not possible without sweeping reform, because the world is as introduction and field. of Hereafter and the hereafter is as a result of the world, so the integrity of religion requires that consider the world of people and their hereafter. Martyr Motahari says those who think that the life issues is separate from others and anything has a border and a particular territory, and her believes that life is general thing and the religion is another problem, and say that the religion should not call it the issues of life. The intervention must be said that this is their first mistake of people that assume the life issues as single, but the life is as a unit, and all aspects are with each other and corruption in any of the spheres and other aspects of life are also effective.