عنوان پایان‌نامه

دیدگاه پوپر در مسئله روش‌شناسی علم و نتایج معرفت‌شناختی آن



    دانشجو در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دیدگاه پوپر در مسئله روش‌شناسی علم و نتایج معرفت‌شناختی آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68276;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002008
    تاریخ دفاع
    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    منصور نصیری

    چکیده پوپر بعد از آنکه متوجه بی¬پایه بودن تفکرات مارکسیستی خود شد، شهرت و مرجعیت خاصی در حوزه روش¬شناسی علم به دست آورد. بررسی دیدگاه پوپر در مسأله روش-شناسی علم از این جهت اهمیت دارد که او کوشید با نقد رویکرد پوزیتیویستی که درصدد حذف متافیزیک از صحنه معرفت بشری و رقابت علمی بود، علم را از شبه¬علم تفکیک نماید. اما بررسی نتایج معرفت¬شناختی آن، نشان می¬دهد پوپر با روش¬شناسی که برای تمایز علمی از شبه¬ علمی یا برای عقلانی کردن علم ارائه داده است، خود بر بی¬بنیادی بنا شده است. بطوریکه پوپر بعد از آنکه معیار ابطال¬پذیری را با پاسخ¬ به مسأله استقراء جانشین معیار اثبات¬پذیری پوزیتیویست¬ها کرد، متوجه تناقضات و مشکلات اساسی روش¬شناسی خود شده است. از این رو کوشید تا با ارائه راه¬حلی دیگر که نقطه ورود او را به معرفت-شناسی نشان می¬دهد، آن¬ها را رفع کند. در نهایت پوپر از روش¬شناسی به دیدگاهی رسید که برخی آن را نوعی رویکرد نسبی¬گرایانه دانسته¬اند، در پژوهش حاضر، با توجه به مسائل فوق، دیدگاه پوپر را دربار? روش‏شناسی علم و نتایج معرفت¬شناختی آن، بررسی کرده‏ایم. کلید ¬واژگان: پوپر، ابطال¬پذیری، روش¬شناسی علم، استقراء، شکاکیت، علم، شبه علم.
    Abstract
    Abstract Right after realizing the groundlessness of his Marxian way of thinking, Popper acquired reputation and a certain authority in the field of methodology of science. The analysis of Popper's point of view in the methodology of science is important, since he tried to criticize the positivistic approach that seeks to remove the metaphysics from the field of human knowledge and scientific competition, and thus distinguishing science from pseudoscience. However, the epistemological examination shows that Popper’s methodology of distinguishing science from pseudoscience or rationalization of science is based on a groundless ground. Hence, after replacing criterion of falsifiability in response to the problem of induction with verifiability principle, he noticed some ccontradictions and serious problems in his own methodology of science. Therefore, he tried to offer a solution to them, in a way that represents his start point in epistemology. At last, he represents a view that some thinkers regards it as a kind of relativistic approach. In this essay, we examine Popper’s viewpoint about methodology of science and its epistemological consequences. Key words: Popper, Falsifiability, Methodology of science, Induction, Skepticism, Science. Pseudoscience.