انتقال از نظام کاست به کلاس در جامعه شهری هند
- رشته تحصیلی
- مطالعات شبه قاره هند
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IN19 251 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71026
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- حسن رضوانی
- استاد راهنما
- حشمت السادات معینی فر
- چکیده
- کشور هندوستان کشوری بزرگ با آداب و رسوم و فرهنگ و سنت و مذاهب متعدد و گوناگون می باشد که به مرور زمان و پس از انقلاب صنعتی، فرهنگ این کشور گرایش های متعددی به سمت جامعه غرب پیدا نموده است. از نظام های طبقاتی موجود در این کشور می توان بعنوان یکی از نمودارترین نظام های اجتماعی و پررنگ این منطقه یاد کرد . نظام کاست یا طبقاتی مختص کشور هند می باشد که در این نظام امکان توسعه و تغییر به رتبه دیگر برای مردم وجود ندارد و اشخاص باید موقعیت خود را در این گروهها بپذیرند .این نظام نشات گرفته از یک افسانه دینی می باشد. لیکن علیرغم تغیرات رخ داده در سیستم اجتماعی و فرهنگی اشخاص در هند، این نظام همچنان موقعیت خود را حفظ نموده ،اما در جوامع شهری به دلیل مسائل اقتصادی ،تغییر خط و مشی آموزش و پرورش این کشور ،فرهنگ و مذهب اشخاص در زمینه جزئیات علی الخصوص در جامعه شهری دستخوش تغیراتی گردیده وتبدیل به نظام کلاس شده است. تفاوت بین نظام کاست و نظام کلاس در این است که مردم واعضای این دوگروه از لحاظ محدودیت ها و محرومیت ها با یکدیگر اختلاف دارند. در روستاهای هند که بیشتر نظام طبقاتی کاست اجرا می شود محدودیت های فراوانی در زندگی روزمره افراد وجود دارد. سنت هایی که بعضا از سال ها قبل از میلاد مسیح وجود داشته در جامعه روستایی هند امروزی هم اجرا می شود و از پیشرفت و اتحاد این جامعه روستایی جلوگیری می کند. درباره موضوع کاست در فصول دو و سه پایان نامه بیشتر پرداخته شده است و لازم است که در مورد نظام کلاس که موضوع پایان نامه هم در همین رابطه است توضیحات مفصل تری بصورت چکیده داده شود. نظام کلاسی که تقریبا می شود گفت فقط در جامعه شهری هند امروزی اجرا می شود و نسخه مدرن کاست می باشد که از سنت ها و رسوم قدیمی در آن خبری نیست و مردم دیگر ارق و غیرت زیادی به آرمان های نظام کاست ندارند و در بیشتر موارد افکار غربی جایگزین سنت های باستانی شده است. در نظام کلاس امروزی در جامعه شهری افراد یک کلاس به راحتی با افراد کلاس دیگر ازدواج می کنند و حتی به آسانی با افراد خارجی ازدواج می کنند. مردم به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند و فرزندان خود را در محیط کشورهای خارجی رشد می دهند. برخی از این مهاجرین در کشورهای غربی تحصیل می کنند و به درجات بالایی از علم می رسند و به کشور خود بر می گردند تا از علوم فرا گرفته، هموطنان خود را نیز سهیم می کنند و این یعنی اشاعه فرهنگ غربی بدون هرگونه تعصبات مذهبی و تبعیضی. البته مواردی هم یافت می شود که مهاجرین در کشورهای غربی همچنان به نظام کلاس و کاست خود پایبند بوده و رسومات خود را اجرا می کنند اما نه به شدت کشورشان هند. افرادی هم هستند که پس از مهاجرت موقعیت مالی خوبی پیدا کرده و سعی در این دارند تا در کشور خود سرمایه گذاری کنند و این یعنی پویایی اقتصاد و جهانی شدن داد و ستد که در این راستا تبادل فرهنگ ها نیز برقرار می شود. در تیادل فرهنگ ها تعصبات و رسومات محدود تر می شود و این امر کمک می کند تا جامعه هند از تعصبات و رسومات کاست و کلاس دور شوند و جامعه را به سمت دموکراسی و آزادی سوق دهند.
- Abstract
- The caste system in India is a system social stratification that was transformed by the British Raj and it is the basis of reservation in India today. Varna and Jati are two diverse concepts that may be regarded as various levels of analysis of this caste system. Varna could be translated as class and refers to the four social classes which existed in the Vedic society namely, Brahmins, Kshatriyas, Vaishiyas and Shudras. Certain groups, now known as Dalits, were historically excluded from the Varna system altogether and are still disliked as untouchables. Four factors as the most significant assignee are studied for promotion and hindrance of transition from caste to class in urban India. Economy and education are two factors which are promoting this transition and tradition and religion are two factors that are hindering transition from caste to class. This study investigated the fact that education and economy in urban India promote transition of caste to class system and on the other hand tradition and religion hinder this transition. In every society the four factors of education, economy, tradition and religion are the most important social elements that can make the society prosperous or miserable. The traditional and religious aspects of Caste system, especially in rural India had been so strong and rigid that people could not even move from lower Caste to higher Caste, what to talk of moving from Caste to class. As studied in this research, rural India makes 74% of the total Indian population and balance of 26% are in Urban Areas. Populations residing in Rural Area are followers of Traditions & Religion as they are economically backward and therefore do not have access to education or options of selecting their livelihood. The transition has taken place mostly in Urban Areas where people have ease of access to education and general awareness. Plus all the industrialization has taken place in Urban Areas which has created job opportunities and allowed people to prosper thereby transiting from Caste to Class. Islam is the second religion after Hinduism which consists of 14% population of India and the Muslim population in India is heavily influenced by the caste and class system. Thus, two main castes took birth among Muslims of India the Ashraf (the noble class) and Ajlaf (the low class).