بررسی رفتار دینامیکی سیستم اسکله با شمع های کنار هم و سپرها با مدل سازی اصطکاک بین آنها تحت اندرکنش خاک و سازه
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1218;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40648
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۸۷
- دانشجو
- محمد آهنگر
- استاد راهنما
- خسرو برگی
- چکیده
- با مروری گذرا بر صنعت کشتیسازی در سالهای اخیر، مشاهده می شود که این مجموعه به سمت ساخت کشتیهایی با تناژ بالا و عمق آبخور زیاد پیش میرود که توانایی حمل کانتینر را نیز داشته باشند. با افزایش تناژ کشتیها، سازههای پهلوگیری مورد نیاز، احتیاج به ارتفاع بیشتر و ساز? مقاومتری برای تحمل نیروها و لنگرهای ایجاد شده دارند که این مطلب باعث نگرشهای نو در طراحی و ساخت و اسکلههای پهلوگیری شده است. یکی از مواردی که در این حالت مورد علاقه طراحان در کشور ما قرار دارد اسکله با شمعهای کنار هم میباشد که علاوه بر توانایی بالا در تحمل نیروها، در صورت طراحی صحیح از طرحهای اقتصادی نیز محسوب میشود. از جمله مواردی که در طرح اسکله با شمعهای کنار هم در آییننامههای معتبری همانند ژاپن و... لحاظ شده است اجرای برشگیر در بین دو شمع است که باعث ایجاد یکپارچگی و عملکرد سیستم به صورت یک دیافراگم میشود. در بسیاری از طرحهای موجود در کشور به علت اجرای دشوار، این برشگیرها اجرا نشده و یا درست اجرا نمیشود. در این حالت طراحی این دیوارها به عنوان یک دیافراگم میتواند خطای زیادی را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر عاملی که میتواند رفتار این مجموعه را به سمت یک دیافراگم سوق دهد وجود تیر پیشانی و اصطکاک بین قطعات است. در این پایاننامه با استفاده از نرمافزار ABAQUS اصطکاک بین شمعها مدل شده و رفتار واقعی سازه با رفتار یک دیافراگم صلب در دو آرایش خطی و هفت و هشتی برای شمعها مقایسه شده است. در انتها نیز با مطالعه پارامتریک بر روی عواملی مانند قطر شمع، ارتفاع سازه و فرکانس غالب زلزله، تأثیر آنها بر روی رفتار سازه سنجیده شده و در نهایت نتایج حاصل از تحقیق و راهکارهای پیشنهادی برای طراحی ارائه شده است.
- Abstract
- The design and construction of quay walls is a problem in which people are interested for ages. There are many methods and recommendations developed for this topic. They differ for each country and type of structure and are developed for local conditions. Some of these methods and recommendations are collected in a national code, which can be used for the design of maritime structures. In Europe they try to normalize all national codes to obtain one European standard. Each of the European members can add their national parameters to this code. For the normalization of codes it is interesting to investigate which codes are available and which methods are used in the national codes. There fore first a global analysis of contents is carried out. This results in 4 guidelines with a clear safety approach, also adapted to the latest design philosophies: CUR 166 and Handbook Quay Walls (both Dutch), EAU 2004 (German), Eurocode 7 (European Union). The last one is not used, because it is still under construction and includes mainly the safety approaches treated in the other 3 guidelines. For CUR 166, Handbook Quay Walls and EAU 2004 comparative calculations are carried out in a beam on elastic foundation model.