ارزیابی رفتار غیرخطی دلفین های انعطاف پذیر تحت اثر ضربه کشتی و تعیین ظرفیت واقعی آنها
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40649
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۸۷
- دانشجو
- حسام شریفیان جزه
- استاد راهنما
- خسرو برگی
- چکیده
- از آغاز تاریخچه دریانوردی تاکنون، کشتیهایی که بار و مسافران را از نقطه مبدأ A به مقصد B جابهجا میکردند، نیازمند امکاناتی در بندرهای A و B برای لنگر انداختن، بارگیری و تخلیه ایمن بودند. در طول زمان اندازه کشتیها بزرگتر شده و کشتیهای ویژه، ترمینالها و تجهیزات خاصی برای حمل و نقل محصولات نفت، گاز، مواد جامد و ... ساخته شد. برای ترمینالهای LNG و بسیاری از موارد دیگر یکی از تجهیزات لنگرگیری متداول، پهلوگیری در کنار شمعهایی با نام دلفین میباشد. این دلفینها میتوانند از نوع صلب یا انعطافپذیر (با یک شمع) باشند. در سالهای اخیر برای طراحی دلفینهای انعطافپذیر، استفاده از ظرفیت غیرخطی دلفین به تدریج در درون آییننامههای مختلف گنجانده شده و طراحی دلفین بر مبنای محدوده خطی به تدریج کاهش یافته است. از طرفی با مشاهده دلفینهای آسیب دیده در سالهای اخیر در برخی از کشورها، به نظر میرسد که طراحیهای انجام شده در محدوده غیرخطی قابل بحث بوده و نیاز به در نظر گرفتن بعضی از فاکتورهای جدید در طراحی میباشد.
- Abstract
- From the beginning of naval history,ships transporting cargo or people from point A to point B require facilities at both point A and B for safe mooring,loading and unloading purposes.over time,ship sizes have grown larger and larger and specialized ships,terminals and equipment have been built for handing specific types of cargo like liquid bulk,dry bulk and contrainers.for liquid bulk terminals a jetty is the typical berthing facility.the ship mostly berths to dedicated breasting dolphins,which can be single pile flexible dolphins or rigid pile dolphins.in recent guidelines also the plastic yielding capacity is implicitly or explicitly included in the ultimate load bearing capacity.this movment towards plastic design however is not accompanied bt the development of calculation models to assess the plastic load bearing capacity.damage cases in recent years seem to support the conclusion that the completeness and safety of those standards and guidelines is questionable.