بررسی تأثیر عوامل روانشناختی تبلیغات ویروسی بر رفتار خرید مشتریان خدمات دیجیتال مطالعه موردی: شرکت تهران اینترنت سامانه #۷۸۰
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- فناوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 749;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75647;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 749;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 749;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75647;کتابخانه دانشکده کارآفرینی
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- هومن وجگانی
- استاد راهنما
- محمود احمد پورداریانی
- چکیده
- این تحقیق با هدف بررسی تأثیر عوامل روانشناختی تبلیغات ویروسی بر رفتار خرید مشتریان خدمات دیجیتال صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش از بین دانشجویان کارآفرینی دانشگاه تهران که جزو مشتریان شرکت تهران اینترنت سامانه هفت هشتاد می باشند در نظر گرفته شده است. در این تخقیق از پرسشنامه استفاده شد که بر اساس آن عوامل روانشناختی رفتار خرید مشتریان خدمات دیجیتال دارای 3 مؤلفه روانشناختی (رنجش؛ آگاهی؛ اعتماد)و همچنین 2 متغییر تعدیلگر( نگرش؛ قصد خرید) می باشد. تعداد نمونه آماری 110 نفر بود و به صورت نمونه گیری قضاوتی توزیع و جمع آوری شد. این تحقیق از نوع کمی و از نوع توصیفی تحلیلی(ماتریس کوواریانس) می باشد و از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها بهره گرفته شده است. در بخش آمار توصیفی از نرم افزار (SPSS 21) و در بخش آمار استنباطی (تحلیلی) از نرم افزار (SMART PLS 3) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که متغیر عوامل روانشناختی به میزان (81 درصد) از تغییرات متغیر رفتار خرید را تبیین می کند. به صورت جزئی از بین 4 مؤلفه عوامل مؤثر بر رفتار خرید، 3 مؤلفه زیر دارای رابطه ای معنادار و مثبت با رفتار خرید به شکل زیر بوده اند و ما بقی نیز رابطه معناداری نداشته اند: مؤلفه رنجش حاصل از تبلیغات ویروسی به میزان (83) درصد تغییرات متغیر رفتارخرید را تبیین می کند. مؤلفه آگاهی حاصل از تبلیغات ویروسی به میزان (91) درصد تغییرات متغیر رفتارخرید را تبیین می کند. مؤلفه اعتماد حاصل از تبلیغات ویروسی به میزان (71) درصد تغییرات متغیر رفتارخرید را تبیین می کند. مؤلفه نگرش به میزان (71) درصد تغییرات متغیر عوامل روانشناختی و رفتار خرید مشتریان را تبیین می کند.
- Abstract
- This study aims to investigate the effects of psychological factors from viral advertising on the customer purchasing behavior of digital services. Our statistical target society is the students of entrepreneurship faculty of university of Tehran whom are also the customers of Tehran Internet Firm, 780 System. We’ve used questionnaire in this study based on which psychological factors of customer purchasing behavior of digital services have 3 psychological factors (irritation, awareness, trust) and 2 moderator factors (attitude, purchase intention). The sample size is 110 which was distributed and collected with judgmental method. This study is quantitative and descriptive analysis (covariance matrix) is being used in it. For data analysis, we’ve used structural equation modeling. In the descriptive statistics part, SPSS 21 and in the inferential statistics part, SMART PLS 3 have been used. The results showed that psychological factor explains 81% of purchasing behavior’s changes. Actually 3 out of 4 of effective factors on purchasing behavior had meaningful and positive relation with purchasing behavior as mentioned below, and the others didn’t have any meaningful relation at all: Irritation from viral advertising explains 83% of changes in purchasing behavior. Awareness from viral advertising explains 91% of changes in purchasing behavior. Trust from viral advertising explains 71% of changes in purchasing behavior. Attitude explains 71% of changes in psychological and customer purchasing behavior factors.