عنوان پایان‌نامه

تأثیر آموزش مهارت های زناشویی بر ارتقای مؤلفه های صمیمیت زوجینی مراجعین مراکز مشاوره تبریز، بر اساس مدل مک کی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تأثیر آموزش مهارت های زناشویی بر ارتقای مؤلفه های صمیمیت زوجینی مراجعین مراکز مشاوره تبریز، بر اساس مدل مک کی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 487;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71261
    تاریخ دفاع
    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت های زناشویی بر اساس مدل مک کی بر صمیمیت زناشویی صورت گرفت. در این برنامه آموزشی، با آموزش مهارت های پایه (گوش دادن، مهارت ابراز احساس ها و بیان نیازها، تقویت دو جانبه) و مهارت های پیشرفته (ارتباط شفاف، مهارت شناسایی و تغییر تحریفات شناختی، مذاکره و حل مسئله) به افراد گروه آزمایشی کمک شد تا رضایت بیشتری از زندگی زناشویی کسب کنند. جامعه آماری شامل زوجین دارای 4تا 5 سال سابقه ازدواج در سه ماهه چهارم 1393 شهر تبریز بود. نمونه پژوهش 40 نفر از جامعه ی آماری بود، که به صورت تصادفی در سه ماهه چهارم سال 93 انتخاب و بصورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایشی و 20 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه صمیمیت باگاروزی بود. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مهارت های زناشویی را دریافت نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر استفاده از روش های آمار توصیفی، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شده است. تحلیل داده ها نشان می دهد که برنامه ی آموزش مهارت های زناشویی بر اساس مدل مک کی، به طور معنی داری صمیمیت زناشویی کلی، و مؤلفه های آن را بهبود بخشیده است
    Abstract
    This study aimed to investigate the effect of marital skills training on marital intimacy components based on McKay model. In this study, by training basic skills (listening, expression of feelings and needs, bilateral strengthen) and advanced skills (for clear communication skills and the identification of cognitive distortions, discussion and problem solving), it was tried to help the subjects of experimental group gain more satisfaction from marriage. The statistical population included couples with 4 to 5 years of marriage in the fourth quarter in Tabriz city in 2014, among which 40 couples were selected randomly as study sample in the last quarter of 2014. Then, they were randomly assigned to experimental and control group with a 20 subjects in each one. Research tool was Bagarozi’s intimacy questionnaire. The experimental group received 8 sessions of marital skills. To analyze the data, in addition to using methods of descriptive statistics, multivariate analysis of covariance was used. The results of data analysis showed that marital skills training programs based on MacKay model improved general marital intimacyand its components significantly. Keywords: marital skills, McKaymodel, marital satisfaction and marital intimacy, Women