عنوان پایاننامه
رسیتال پیانو و مفهوم سونات در قطعات کلاسیک و آنالیز سونا ۱۲ بتهوون
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی جهانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11066;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73177;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11066;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73177
- تاریخ دفاع
- ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
- استاد راهنما
- رافائل میناسکانیان, آذین موحد
- دانشجو
- رها یونسی سینکی
- چکیده
- هدف من از گردآوری و نوشتن این مطلب آشنایی بیشتر و ریشهیابی فرم سونات است. سونات از اصلیترین قطعات در رپرتوار پیانو است و تقریباً اکثر آهنگسازان دورههای مختلف چند سونات در کارنامه دارند. چگونگی شکلگیری سونات بهمثابهی فرمی موسیقیایی بسیار اهمیت دارد. در این مقاله کوشیدهام تا سیر تکامل سونات را از دوران باروک تا رمانتیک بررسی کنم. چنانکه با واکاوی فرم سونات درخواهیم یافت، خود فرم سونات نیز از فرمهای کوچکتری مانند فرم دوتایی (Binary) نشئت میگیرد و همین فرم باعث به وجود آمدن فرمهای بزرگتری چون سمفونی میشود. دانستن ریشهی سونات به نوازنده درک بهتری از آن میدهد و او را در اجرای اثر یاری میکند. برای مثال وقتی نوازنده ریشهی علامت تکرار در آخر بخش اول (اکسپوزیسیون) را میشناسد، با درک و بیانی متفاوتتر آن را دوباره اجرا میکند؛ یا وقتی نظرات مختلف تئوریسینهای متفاوت را در ارتباط با شکلگیری تم دوم و تأثیر آن در سونات میداند، با احساسی درونیتر آن را اجرا میکند. به نظر من یکی از نکات جالب در رابطه با فرم سونات انعطافپذیری و فرمپذیری آن است. موسیقیدانانی چون موتسارت و هایدن در تثبیت و تکامل سونات نقشی درخور توجه داشتند که در این مقاله کمی به این نقش پرداخته میشود، اما یکی از موسیقیدانانی که بیش از دیگران در این زمینه نوآوری کرده، بتهوون است. نوآوریهای او در 32 سونات پیانوی او آشکار است و میتوان گفت که بتهوون با سوناتهایش به پیشرفت موسیقی سازی کمکی بیمانند کرده است. استفادهی متفاوت او از ریتم، بافت، هارمونی و استفاده از رژیسترهای مختلف و شدت و ضعفهای ناگهانی، تأثیر زیادی بر ساختار سونات گذاشته و اساس کارهای آهنگسازان نسل بعد شده است. دانستن این مطالب در هر دورهای به بارگیری خلاقیت و همچنین به تفسیر و بیان بهتر در اجرا کمک میکند. من در این مقاله سونات 12 بتهوون را در مقام نمونهای از قابلیت فرمپذیری سونات و همچنین امکان خلاقیت در ساختار هارمونی آنالیز یا تحلیل کردهام
- Abstract
- My purpose of collecting and compiling this article is more familiarity and understanding the roots of sonata. Sonata is one of the major pieces in repertoire of piano and mostly all of the composers of the diverse periods have some sonatas in their records and how their sonatas are formed as a musical form is very important. In this article I have tried to study the process formation of sonata from the periods of Baroque until the Romantic period. As we can understand from the analysis of sonata form, sonata itself is formed from some smaller forms, such as binary forms. Moreover, knowing the root of sonata facilitates a better understanding and will help the player to perform the work. For instance, when the player recognizes the sign of repetition at the end of the exposition, he can perform it over by a better expression or when different views of the different theorists in regard with formation of the second theme and the effect of that in sonata or will perform that with a more internal emotion. One of the most interesting things about sonata is its flexibility and its capacity to take form. The musicians such as Mozart and Hayden have important roles in establishing and completing the sonata and in this article we will briefly study that. However, one of the musicians who have done very much about it and have presented many innovations in it is Beethoven. His innovations are vivid in his 32 piano sonatas and we can say that Beethoven has aided the music composition a lot with his sonatas. His different and unique use of rhythm, texture, harmony, and the use of different registers as well as the intensity and the sudden weak points have affected the structure of sonata very much and have become the basis for the next generation of composers. Knowing these things in each era leads to creativity as well as helping the interpretation and the better expression in the performance. I have studied the twelve sonatas of Beethoven in this article regarding formability of sonata as well as the creativity in the structure of sonata.