عنوان پایان‌نامه

آزمون تئوری پاسخ دهی در بورس اوراق بهادار تهران - رویکرد مالی رفتار به سود تقسیمی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آزمون تئوری پاسخ دهی در بورس اوراق بهادار تهران - رویکرد مالی رفتار به سود تقسیمی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت مالی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71936
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    رضا عیوضلو

    تشریح سیاست تقسیم سود همواره یکی از مهم‎ترین چالش‎های پیش روی اقتصاددانان مالی بوده‎است. یکی از جدیدترین تئوری‎های ارائه شده در خصوص تقسیم سود نقدی شرکت‎ها، «تئوری پاسخ‎دهی» است که در سال 2004 توسط بیکر و وورگلر مطرح شده‎ است. تحقیق حاضر آزمون «تئوری پاسخ‎دهی» در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را طی سال‎های 1381-1391 با استفاده از داده‎های سری زمانی و داده‎های پانلی مورد بررسی قرار داده است. تئوری پاسخ‎دهی بیان می‎کند، مدیران به خواسته‎های سرمایه‎گذاران پاسخ می‌دهند، به این ترتیب زمانی که سرمایه‏گذاران برای شرکت‌های پرداخت‎‎کننده سود نقدی صرف قیمت در نظر می‌گیرند، مدیران تمایل به پرداخت سود نقدی پیدا می‎کنند و زمانی که سرمایه‏گذاران سهام شرکت‌هایی که سودی نقدی پرداخت نمی‌کنند را ترجیح می‌دهند، مدیران پرداخت سود نقدی را قطع می‌کنند. به عبارتی تقاضا و ترجیحات سرمایه‏گذاران نسبت به سود تقسیمی می‎تواند بر تعیین سیاست تقسیم سود شرکت‎ها تأثیر بگذارد. این تقاضای مازاد توسط بیکر و وورگلر صرف سود تقسیمی نامیده شده است. در این تحقیق به دنبال اثبات این فرضیه هستیم که سیاست‎های انتخابی تقسیم سود؛ تقسیم حداقل (تقسیم کم‎تر از 50% سود)، تقسیم حداکثر (تقسیم بیش از 50% سود) و هم‎چنین افزایش یا کاهش درصد تقسیم سود نسبت به سال گذشته، تحت تأثیر صرف سود تقسیمی قرار دارد. برای آزمون این فرضیه دو متغیر مبتنی بر قیمت سهام به عنوان نماینده تقاضای سرمایه‎گذاران از سود تقسیمی معرفی شده است و رابطه آن‏ها با تصمیمات تقسیم سود نقدی شرکت‎ها به وسیله مدل رگرسیون حداقل مربعات معمولی (داده‎های سری زمانی) و مدل رگرسیون لاجیت (داده‎های پانل) مورد آزمون گرفته است. نتایج تحقیق حاضر حاکی از وجود اثر پاسخ‎دهی بر سیاست تقسیم سود انتخابی شرکت‎های نمونه مورد بررسی است.
    Abstract
    Explaining dividend policy has been one of the most challenges facing financial economics. Amongst the most recent attempts of explanation for the dividend payment by firms is the catering theory of dividends, proposed by Baker and Wurgler (2004) . This study proposes a test of the catering theory of dividend in Tehran Stock Exchange and Iran Fara Bourse. The essence of the catering theory is that managers give investors what they currently want. In the case of dividends, The theory proposes that the decision to pay dividends is driven by prevailing investor demand for dividend payers. Managers cater to investors by paying dividends when investors put a stock price premium on payers, and by not paying dividend when investors prefer nonpayers. Our empirical work extends this theory and focuses on the prediction that the rates of companies which pay minimum (maximum) dividends and increase (decrease) in payout ratio depend on the current “dividend premium”. To test this prediction, we construct two of stock price-based measures of investor demand for dividend payers which are called “catering incentives” and examine the relationship between these measures and companies payout policies by time series data (multiple regression analyses) and panel data (Logit regression). Key words: Dividend, Dividend policy, Catering theory of dividend, Dividend Premium, multiple regression analyses, Logit regression, behavioral finance