بررسی پیشینه های موثربرسایبرلوفینگ درشرکت پالایش نفت تبریز
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68434
- تاریخ دفاع
- ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی رزمی
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- سایبرلوفینگ به استفاده شخصی از اینترنت سازمان در اوقات کاری اطلاق می¬شود. سایبرلوفینگ در حال رواج یافتن در محیط های کاری بوده، بهره¬وری کارکنان را کاهش داده و هزینه¬های سازمانی را افزایش می¬دهد. محققان سازمانی علاقمندند تا با یافتن پیشینه¬های سایبرلوفینگ، سازمان¬ها را در مواجه با این پدیده یاری نمایند. بدین منظور، هدف این پژوهش بررسی پیشینه¬های موثر بر سایبرلوفینگ است. در این پژوهش نگرش های شغلی( عجین شدن شغلی و عجین شدن درونی)، حمایت مدیریت برای استفاده از اینترنت، سایبرلوفینگ ادراک شده از همکاران، طفره¬روی غیراینترنتی و خودکارآمدی اینترنتی مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی-همبستگی می¬باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی تبریز است که به اینترنت دسترسی دارند که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد نمونه آماری پژوهش حاضر 260 محاسبه شدکه برای افزایش اطمینان از نتایج پژوهش این تعداد به 296 پرسش¬نامه توزیع و جمع¬آوری گردید. داده¬های جمع-آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی(همبستگی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج رگرسیون گام¬به¬گام نشان¬دهنده ارتباط مثبت بین خودکارآمدی اینترنتی، طفره-روی غیراینترنتی، نگرش مثبت به ساببرلوفینگ و سایبرلوفینگ ادراک شده از همکاران و رفتارهای سایبرلوفینگ بود ولی بین نگرش¬های شغلی(عجین شدن درونی و عجین شدن شغلی)حمایت مدیریت برای استفاده از اینترنت رابطه معناداری مشاهده نشد.
- Abstract
- The term cyberloafing refers to the personal use of Internet during work time. This widespread phenomenon in workplace brings consequences such as reduction in HR productivity and rise of organizational costs. Many scholars have been interested in exploring cyberloafing antecedents to address this issue. To this, current study is aimed to examine effective cyberloafing antecedents including job attitudes (job and intrinsic involvements), managerial support for usage of internet, perceived cyberloafing of coworkers, non-internet loafing and internet self-efficacy. Data were collected from employees in Tabriz Petrochemicals Company who have accessibility to use of Internet. Despite 260 sample of study population were estimated to collect, we gathered 296 filled questionnaires in order to make sure from increase of our results accuracy. The Findings elicited from Pearson test showed positive relations among Internet self-efficacy, none-internet loafing, positive attitude toward cyberloafing and perceived coworkers cyberloafing, while have not seen positive relations among job attitudes (job and intrinsic involvements)and managerial support for use of internet in workplace