عنوان پایان‌نامه

مقایسه مبانی و آثار مسئولیت متصدیان حمل ونقل دریایی و زمینی



    دانشجو در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه مبانی و آثار مسئولیت متصدیان حمل ونقل دریایی و زمینی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 558;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69745
    تاریخ دفاع
    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    احمد مومنی راد

    در حقوق ایران تصدی به حمل ونقل به هر نحوی که باشد اعم از راه خشکی یا آب یا هوا یکی از مهمترین فعالیتهای تجاری است که با پیشرفت علم و تکنولوژی همچنین پراکندگی های جغرافیایی، امروز درکشور ما به موازات سایر کشورها با پیمودن یک سیر تکاملی قابل توجه، تبدیل به یکی از صنایع مهم کشور یعنی صنعت حمل¬ونقل شده است به طوری که موضوع باربری از حالت سنتی خود خارج شده ودیگر عرف مربوطه وحتی مقررات داخلی کشور پاسخگوی نیازهای این حوزه نبوده چراکه این صنعت به صورت یک حرفه مهم دارای حساسیت های خاص خود می باشد. در این بین موازین قانونی همچون قانون مدنی،قانون تجارت وقانون دریایی بعنوان قوانین ملی ، نقش تعیین کننده ای را در خصوص تنظیم روابط افراد در این عرصه به ویژه در رابطه با مسئولیت متصدی که مهمترین بخش این حرفه می باشد داراست.لیکن علیرغم دقت بسیاری که برای تهیه و تدوین قوانین داخلی این بخش، از جمله قانون دریایی ایران مصوب 1343 شده است بدلیل جامعیت نداشتن ونتیجتاً عدم پاسخگویی به نیازهای کشتیرانی امروز که بیشترین سهم از حمل ونقل کالارا داراست درنهایت باعث شده در حل مشکلات وپیشامدهای حقوقی مربوط، نیازمند استناد به مقررات وکنوانسیونهای بین المللی باشیم. به همین سبب برآن شدیم در هرقسمت از این تحقیق که نیازی جهت رجوع به مقررات بین المللی احساس میشد،به این منابع استنادنماییم. مع الوصف بسیاری از مسائل در این زمینه مبهم مانده بهگونه ای که گذشته ازمسائلی چون مبانی مسئولیت متصدی حمل ونقل،آثارمسئولیت،وجوه افتراق واشتراک درمسئولیت ایشان، موارد معافیت از مسئولیت....،به واسطه تخصصی شدن این حرفه در عرصه زمینی و دریایی و تفاوت قوانین داخلی و بین¬المللی حاکم بر آن ناشی از ملاحظات خاص هریک از انواع تصدی حمل¬ونقل زمینی و دریایی ،تفاوت در مسئولیت هرکدام از این دو نوع تصدی به حمل¬ونقل نیز حائز اهمیت است، به گونه ای که نمی توان موازین عام را در تمامی حوزه¬های مسئولیت برای انواع تصدی در نظر گرفت از این رو در این پژوهش برآنیم ضمن مروری بر کلیات مسئولیت مدنی در تصدی به حمل¬ونقل، مطالعه موازین عام حاکم بر آن وتحلیل منابع ملی و بین المللی ، تفاوت و شباهت میان این دو نوع مسئولیت متصدیان حمل ونقل زمینی و دریایی را بررسی وتبیین نماییم.نتیجتاً از مطالعه وتحقیق پیرامون قوانین یادشده واز مقایسه مبانی وآثار مسئولیت متصدیان حمل ونقل دریایی وزمینی میتوان گفت:مقررات خاص حاکم برحمل ونقل ،قانون تجارت است مگردر مورد حمل ونقل پستی وقراردادهای اجاره حمل ونقل، مسئولیت متصدی حمل ونقل زمینی و دریایی از نوع مسئولیت مفروض ،ضمانی و متضمن تعهدبه نتیجه است ، مبانی وحدودمسئولیت در حمل ونقل زمینی ودریایی متفاوت وقانونگذار در آثار و شیوه جبران خسارت بین کالا ومسافر نیز تفاوت قائل شده است.
    Abstract
    In Iran laws, being in charge of transportation either in land, water or air is one of the most important business activities which today changes into one of the country important industries, that is, transportation with a considerable development route with science and technology development and also geographical dispersion such that porterage kind has been left its traditional form, no longer the related custom and even country's provision can't respond to this scope because the industry has its own special sensitive forms in an important profession. In these forms, like civil code, trade code, and marine code as national codes play an important role about the communication in this field especially in relation with the charge responsibility which is the most important part of this profession. But rather than high amount of accuracy which is paid for providing and setting country's laws of this sector including Iran marine code, authorized in 1343, due to lack of comprehensiveness and non_responsiveness to shipping needs which today has the most amount of product transportation, at last it results in needing to the international provision to solve the problems and law events. So we decide to refer to these sources when we feel it is necessary. Many problems in this field are ambiguous such that out of transportation charge responsibility principles, its effect, similarity and difference in their responsibility, exemption from it, because of specialized form of the profession in the land and marine fields and the difference between country's laws and international ones because of special considerations, every kinds of land and marine transportation charge have differences which are important, so we can't consider the public parallel in all scopes of responsibility for all positions of charges. So that in the study we want to review the principles of civil responsibilities in charge transportation and investigate the public parallel and analyze international and national sources, the difference and similarity between them. Finally, we refer to the study and research about the mentioned laws and we can say that the dominant special provision of transportation is the business code, unless in post transportation and rent contracts of transportation, charge responsibility of land and marine transportation is a given, security and comprising commitment, principles and responsibilities in land and marine transportations are different and law makers vary its effect and way of damage compensation between product and passengers.