عنوان پایاننامه
شناسایی و تعیین موانع برند سازی باشگاه ورزشی فوتبال کشور
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1242;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72953
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی صفرپور
- استاد راهنما
- ابراهیم علی دوست قهفرخی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تعیین موانع و مشکلات برندسازی باشگاه های فوتبال در کشور و همچنین اولویت بندی آنان بود. بدین منظور پژوهشگر به جمع آوری ادبیات موضوعی با بهره گیری از کتاب ها، مجلات و مقالات خارجی و داخلی به تدوین ادبیات پژوهشی پرداخت. همچنین پژوهش های داخلی و خارجی انجام گرفته در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که شامل 7 مولفه بود. روایی پرسشنامه به تائید 10 نفر از اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی رسید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83/0 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان ورزشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) کشور بودند که بعد از جمع آوری پرسشنامه ها تعداد 278 پرسشنامه تکمیل و به محقق بازگردانده شد و کارهای آماری بر روی آنها صورت پذیرفت. روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل آمار توصیفی و استنباطی است که از آمار توصیفی برای رسم جدول فراوانی ها، نمودارها و درصد فراوانی استفاده شد. همچنین در قسمت آمار استنباطی برای بررسی مناسب بودن ابزار پژوهش از آزمون تحلیل عاملی و برای پاسخ به سوال های پژوهش و رتبه بندی گویه ها از آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شد و در نهایت مهمترین موانع برندسازی باشگاه های ورزشی کشور به ترتیب اولویت در 7 دسته (موانع اقتصادی، موانع قانونی، موانع اجتماعی- فرهنگی، موانع مدیریتی، موانع عملکردی، موانع بازاریابی و تبلیغاتی، موانع خدمات و امکانات)، شناسایی و رتبه بندی شدند.
- Abstract
- The aim of this study was to identify and prioritize the obstacles of Iran’s football clubs branding. For this purpose, researchers collected literature enjoying books, magazines and articles of the national and foreign literature. As well as internal and external researches done in this area were examined. Method of this study was descriptive and questionnaire was used to collect the required information, including the 7 components. Validity of questionnaire was confirmed by 10 professors of management and sports marketing, and reliability using Cronbach's alpha coefficient (0.83). The study population consisted of sports experts and graduate students (Masters and PhD) states that after collecting 278 questionnaires were completed and returned to the researcher and statistical work was done on them. Statistical methods used in this study included descriptive and inferential statistics. Also in the statistics to check the suitability of research tools, factor analyses were used. And to answer the research question and rank them, nonparametric Friedman test was used. And finally the most important obstacles of football sport clubs branding in order of preference, in 7 categories (economic barriers, legal barriers, Socio-cultural barriers, management barriers, functional barriers, barriers to marketing and advertising, barriers to services and facilities), were identified and ranked.