عنوان پایاننامه
رابطه بین ادراک از منبع قدرت و اعتماد سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر کرمان
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1202;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70438
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- یوسف خیراندیش
- استاد راهنما
- مهرزاد حمیدی
- چکیده
- هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین منابع قدرت ادراک شده و اعتماد سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر کرمان بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهر کرمان بود (163n=). که با توجه به محدود بودن به صورت کل شمار انتخاب شد و در نهایت154 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه استاندارد سنجش منابع قدرت وان و همکاران (2000) و همچنین پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) بوده است. که روایی هر دو پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها به وسیله آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که عدد 951/0 بر ای اعتماد سازمانی و 870/0 برای منابع قدرت ادراک شده به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t، رگرسون چند متغیره) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین ادراک از منابع قدرت مدیران و اعتماد سازمانی کارمندان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین تمامی ابعاد منابع قدرت ادراک شده و اعتماد سازمانی به جز قدرت مرجعیت (090/0p=) ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. از بین مؤلفه های منابع قدرت ادراک شده تنها منبع قدرت قانونی (251/0=? ) مهمترین پیش بین برای اعتماد سازمانی معلمان شهر کرمان هست. با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت ادراک از منابع قدرت در بین معلمان می تواند موجبات بالا رفتن اعتماد سازمانی را فراهم آورد.
- Abstract
- The aim of this study was to investigate the relationship between perceived sources of power and organizational trust in Kerman city’s physical education teachers.The study was a descriptive study of correlation kind and conducted as a field study. Population of this study were all of the Kerman city’s physical education teachers (N= 163) and finally 154 questionaire filled and analyzed. To gather data, perceived sources of power (van et al. 2000) and, Ellonen et al, organizational trust (2008) were used. Their validity was estimated by specilalists and experts and their reliability by cronbach’s alpha coefficient respectively as ?= 0.951 and ?= 0.87. The analysis of data was assessed in two distinct Levels: descriptive (Average, standard deviation, frequency and percentage) and inferential statistics (Kolmogornov- smirnov, Pearson correlation, multiple regression test and ranking Friedman test). The results showed that there was a positive significant relationship between perceptions of poer sources and organizational Trust. Also, there was a positive significant relationship between dimensions of perceived power sources and organizational trust Except Authority power (p=0/090). Power of Formal (?= 0.251) was the only predictaorfor organizational trust of physical education teachers. Hence, it could be said that perceived of power sourced between physical education teachers can cause improving of organizationa trust.