عنوان پایان‌نامه

تاثیر چارچوب نقطه چالش بر برخی اختلالات حرکتی بیماران مولتیپل اسکلروزیس



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر چارچوب نقطه چالش بر برخی اختلالات حرکتی بیماران مولتیپل اسکلروزیس" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1222;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71538
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    مسعود ظهیری
    استاد راهنما
    شهزاد طهماسبی بروجنی

    چارچوب‎ نقطه چالش یک دیدگاه تئوریکی مهم برای فهم اثرات متغیرهای تمرینی در یادگیری حرکتی می‌باشد. با توجه به این چارچوب، متغیرهای تداخل زمینه‌ای و بازخورد آگاهی از نتیجه رابطه تنگاتنگی با سطح مهارت یادگیرنده و دشواری تکلیف مورد یادگیری دارند. در حقیقت این چارچوب چندین عامل دخیل در یادگیری را به‌صورت یک پروتکل واحد نشان می دهد. لذا هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تمرینات مبتنی بر چارچوب نقطه چالش بر برخی اختلالات حرکتی افراد مبتلابه مولتیپل اسکلروزیس بود. به این منظور 22 فرد مبتلابه ام‌اس با دامنه سنی 20 تا 65 سال و EDSS5/2 تا 5/6 از میان بیماران انجمن ام‌اس شهر اهواز به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی انتخاب شدند. آزمودنی های گروه تجربی به مدت 12 جلسه، هر هفته سه جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای به انجام تمرینات پرداختند و گروه کنترل تحت مداخله قرار نگرفتند. اختلالات حرکتی در این تحقیق شامل اختلال در کنترل قامت، اختلال در توانایی حرکتی و اختلال در تعادل پویا بود و درنهایت کنترل قامت بیماران به‌وسیله اندازه‌گیری سرعت جابجایی مرکز فشار، جابجایی مرکز فشار در دو جهت قدامی- خلفی و جانبی- مرکزی و طول جابجایی مرکز فشار با استفاده از دستگاه فورس پلیت اندازه گیری شد و توانایی حرکتی بیماران با آزمون زمان سرعت راه رفتن و تعادل پویای بیماران با آزمون زمان برخاستن و راه رفتن زماندار مورد ارزیابی قرار گرفتند. بعد از بررسی نرمال بودن داده‌ها به روش شاپیرو ویلکز و برابری واریانس‌ها با آماره لون، داده‌ها با روش تحلیل واریانس مرکب و تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت (05/0?P). نتایج تحقیق از چارچوب نقطه چالش مبنی بر این که اختلالات حرکتی گروه تجربی نسبت به گروه کنترل درنتیجه پروتکل تمرینی چهارهفته‌ای بهبود یافت، حمایت کرد. همچنین اختلالات حرکتی گروه تجربی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشت؛ بنابراین مربیان و کاردرمانان می‌توانند برای انجام مداخلات بالینی مؤثر برای بهبود تعادل و نوسانات قامتی در بیماران ام اس پروتکل تمرینی مربوطه را به کاربرند.
    Abstract
    Challenge point framework is important theoretical perspectives for understanding the effects of exercise variable on motor learning.According to this framework, variables contextual interference and feedback knowledge of result have close relationship between skill level of the learner and the learning task difficulty. In fact, this framework involved the number of factors related in learning show just a to single protocol. More than a century, researchers seeks to identify training opportunities and process facilitate the learning that leads to increased performance and using the principles of motor learning, including the manipulation of information, planning, training, and level of physical assistance, may be the optimal approach to learning motor skills, preserve, and transfe it in the brain and spinal cord, including multiple sclerosis patients.So the aim of this study was to investigate the effect of exercise based on the challenges point framework on some movement disorders in patients with multiple sclerosis. For this purpose,in this study, 22 patients were selected aged between 20 and 65 years with MS and EDSS 2/5 to 6/5of the Multiple Sclerosis Society of Ahvaz patients randomly assigned to two experimental and control groups. Subjects in the experimental group, perform training for 12 sessions divided into three 45 minutes sessions per week. Patients in the control had drug treatment while following same exercises. Movement disorders in this study include impaired postural control, impaired motor ability and impaired balance and dynamic postural control patients by measuring the velocity of the center of pressure, displacement in the sagittal direction and the central branch during the displacement was measured using force plates. And the ability to move with the test of time walking speed and dynamic balance test patients were evaluated timed get up and walk.