نقش آموزه های هندویی ( پروشارتها) در پذیرش یا رد استعمار انگلیسی
- رشته تحصیلی
- مطالعات شبه قاره هند
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IN23 298 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74018;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IN23 298 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74018
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- ابوالفضل سلگی
- چکیده
- قریب به دو قرن انگلیسیها توانستند دو سوم شبه قاره را مستقیما حکمرانی کنند و اوامر خود را نیز بر آن یک سوم دیگر ایالات پادشاهی تحمیل کنند. در این حین تعدادی از هندییها از حضور انگلیسیها احساس ناراحتی کردند و در مقابلشان جنگیدند به گونه ای که جانشان را برای هدفشان که بیرون راندن انگلیسیها و آزادی سرزمین مادری برای خود و رشد فرزندانشان باشد، تقدیم کردند. در این حین بودند تعدادی که فارغ از موضوع بودند و ناراحتی از اشغال یا مستعمره شدن کشورشان نداشتند. حال، نقش دین چه بود؟ آیا آموزه های هندویسم تسلیم به دشمن را تشویق می کردند؟ چرا هندیها استعمار انگلیسیها را تحمل کردند؟ و پاهای خود را از زنجرهای امپریالیسم با خون خود رها نکردند؟ آیا هندویسم ارزشی برای عنوانهایی چون از خود گذشتگی و شهادت در آموزه های دینی هندویسم قائل است؟ آیا حرکتهای مستقل آزادیخوانه ای توسط افراد یا گروهها برای خروج انگلیسیها وجود داشته است؟ آیا پروشارتها مشوق سکون و بی تحرکی در برابر دشمن هستند؟ در این رساله برای فهم و کابرد پروشارتها از روش کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است و نظریه ماکس وبر "هویت شخص" دکترین تقدیر از پسش نوشته شده (سرنوشت) و تاکید وبر در " پروتستانیسم و روح سرمایه داری " مبنی بر ( روح سرمایه داری در فضای دینی جامعه اروپایی پروتستانها نمایان گردید.) و مطالعات موردی وی در مورد هندویسم، بودایسم، یهودیت و اسلام به عنوان مدل چهارچوب نظری قرار گرفته اند. برخی از حرکتهای استقلال طلبانه توسط مردم، از حرکت سوادشی تا تاسیس مجلس ملی هند و حرکتهای نظامی انقلابی در هند بحث شده اند. در بازه زمانی، از تشکیل کمپانی هند شرقی تا 1947 استقلال و خروج انگلیسیها، مقاومتهای آزادیخواهانه بررسی گردیده است. زندگینامه و موضع گیریهای سیاسی که توسط تعدادی از سیاسیون مهم هند در مقابل استعمار و امپریالیسم به طور کلی و در برابر انگلیسیها به طور اخص اخذ گردیده است به طور مبسوط شرح داده شده است. تلاش گزافی گردیده است که نتیجه ای بی غرض بدست آید وهیچ ایدئولوژی، مذهب، افراد و یا گروههایی به عنوان مسئول قدرت گیری انگلیسیها و استعمار آنها نام برده نشده است. در پایان این نتیجه می شود که تلاشهای بسیار توسط هندیها برای آزادی کشورشان انجام شده است، جانشانی های زیادی توسط افراد و آزادیخواهان شده است اما ایده ال آنها سرزمین آزادی نبود برگرفته از آموزه های هندویسم؛ به غیر از گاندی که پروشارتها را در در گفتمان سیاسی با انگلیسیها به خدمت گرفت و معانی و استعمال موضوعات هندویسم را تغییرو به روزرسانی کرد. آخرین بخش این رساله معنا و مفهوم پروشارتها را از منظر گاندی بررسی می کند. تمام کار تلاشی است برای رسیدن جوابهای درست به سوالهای محقق.
- Abstract
- For almost two centuries, the British were able to rule two-thirds of the subcontinent directly, and exercise considerable leverage over the Princely States that accounted for the remaining one-third. Meanwhile, some Indian were fidgeted about British presence and fought in front of them so as gave their life for their goal which was British going and their mother land be freed for themselves and their kids rise. otherwise, so many were out of picture or weren’t bothered being colonized or didn`t dare to see their country`s occupied. Now, what was the role of religion, meanwhile? - Do Hindu teachings verify surrender to enemy? Why Indian tolerated British Colonialism and didn`t freed the chains of Imperialism from their feet by their blood? And Does Hinduism have any honor for titles like sacrifice and martyrdom in its teachings? Are there any independent movements by individuals or groups seeking British out going? - Do Purusharthas prove passiveness and “No action”? In this thesis a documentary and archival research has been employed to find out Purusharthas meaning and use, and Max Weber`s theory of “self-identity”, predestination doctrine, and his argue in The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (that rise of Capitalist spirit happened within the religious and cultural resources of European Protestantism), and his studies of Hinduism, Buddhism, Confucianism, Judaism, and Islam are modeled as theoretical framework. Some independent movements by people, from Swadeshi to Indian National Congress establishment and militant revolutionary activities in India are discussed. In the time line, from East India Company set up till 1947 Independence and British leaving, some resistances in front of British troops are elaborated. Biography and positions taken by some prominent Indian politicians in opposition to Colonialism and Imperialism in general and in front of British are discussed thoroughly as well. Much trying had been done to not to reach a bias conclusion, and no ideology, religion, individuals or groups are named as only responsible of British dominance and Colonialism. Findings at the end prove that: Much trying had been done by Indian to liberate their country and high sacrifices had been done by many fighters and individuals, but their ideal was not a free land modeled from Hindu teachings except Gandhi who employed Purusharthas in political conversation with British for freedom as he modified its traditional theme to more updated meanings and usages. The last section of this thesis discusses Gandhi`s ideal and meaning from Purusarthas concept. The whole work seeks reaching to a true answer to the researcher question.