عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش دانش تخصصی در عملکردافراد در انواع سوالات مختلف توانایی خواندن در محیط های آموزشی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش دانش تخصصی در عملکردافراد در انواع سوالات مختلف توانایی خواندن در محیط های آموزشی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1859;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70373
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    آزمون «انگلیسی برای اهداف آکادمیک» در نتیجه نیاز به مشاهده نتایج دوره¬های انگلیسی برای اهداف آکادمیک ایجاد شدند. اما زمانیکه پایه¬های نظری آن مورد سوال قرار گرفت، محققان شروع به انجام تحقیقات در تلاش برای درک ساختارهای «آزمون¬های انگلیسی برای اهداف ویژه» کردند. یکی از این ساختارها دانش زمینه¬ای می-باشد. از آنجاییکه نتایج تحقیقات قبلی در مورد تاثیر دانش زمینه¬ای در آزمون¬های انگلیسی برای اهداف آکادمیک متاقض بود، این تحقیق می¬کوشد تاثیر دانش تخصصی در میان دانشجویان سه گروه مهارت زبانی را پیدا کند. این تحقیق همچنین سعی در مشاهده تاثیر عینی بودن سوالات آزمون مهارت خواندن در میزان بهره¬وری دانشجویان از دانش تخصصی دارد. برای پاسخ دادن به سوالات این تحقیق، نمونه¬ای از مهارت خواندن آزمون آیلتس به 206 دانشجوی مهندسی عمران داده شد و دانشجویان به سه گروه مهارت زبان انگلیسی تقسیم شدند. سپس یک آزمون انگلیسی برای اهداف ویژه با دو قسمت «مربوط به رشته آموزشی» و «نامربوط رشته آموزشی» طراحی شد. به وسیله یک آزمون ANOVA با دو مولفه «ارتباط با رشته تحصیلی» و «نوع سوالات آزمون» داده¬ها بررسی شد و نتایج مشخص کرد که دانش تخصصی تاثیری در عملکرد دانشجویان با مهارت¬های زبانی پایین ندارد. لیکن، دانشجویان با مهارت¬های زبانی متوسط و زیاد قادر به استفاده از دانش تخصص خود هستند. نتایج همچنین نشان داد که سوالات عینی تاثیری در فعال کردن دانش تخصصی دانشجویان ندارد. اما سوالاتی که کمتر عینی هستند برای آزمون¬های انگلیسی برای اهداف آکادمیک به علت فعال نمودن دانش تخصصی مناسب¬تر هستند
    Abstract
    Tests of ‘English for academic purposes’ emerged as a result of a need to observe the outcomes of ‘English for academic purposes’ courses. However, when questions were raised about the theoretical underpinnings of EAP tests, researchers commenced to conduct studies in an effort to find out more about the constructs of EAP tests, one of which is the effect of background knowledge. Due to the inconsistent findings of the previous studies on the effect of background knowledge on ‘Language for academic purposes’ test performance, the present study aimed to investigate the presence of a discipline-related knowledge effect across three proficiency levels. The study also aimed at investigating the effect of test-task objectivity on EAP test-takers’ discipline-related knowledge involvement. For the purpose of finding answers to the research questions, the reading module of an International English Language Testing System was administered to 206 civil engineering students to classify them into three language ability groups. As the main instrument of the study, a unique EAP test with field-related and field-unrelated reading passages was constructed. A factorial analysis of variance was performed with two within-subjects (discipline-relatedness of the test and test-task objectivity) and one between-subjects (English proficiency level) variable. The results indicated that discipline-related knowledge was ineffective in the performance of students with low language abilities, whereas the intermediate and high ability students could benefit from their discipline-related knowledge during the EAP test. The results also illustrated that ‘objective’ test tasks did not activate EAP test-takers’ discipline-related knowledge during EAP tests, whereas ‘semi-objective’ tasks proved well-suited for EAP tests, where discipline-related knowledge engagement is encouraged. Discipline-related knowledge involvement in ‘subjective’ test-tasks was detected only for intermediate and high proficiency test-takers.