عنوان پایان‌نامه

تاثیر بنیان های اجتماعی قبیله ای بر ساختار قدرت سیاسی در ترکمنستان



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر بنیان های اجتماعی قبیله ای بر ساختار قدرت سیاسی در ترکمنستان" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    بهروز قزل
    استاد راهنما
    اکبر ولی زاده
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4067;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74234
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

    در اهمیت کشور ترکمنستان، به مثابه دروازه زمینی ایران به سوی آسیای مرکزی و نیز هم¬پیوندی-های چندگانه سیاسی-اقتصادی، امنیتی و فرهنگی-تاریخی، تردیدی نیست. به همین نحو، شناخت این کشور نیز برای جامعه علمی و اجرایی ایران، از ارزش و اهمیت شایانی برخوردار است. ارزشمندی شناخت جامعه ترکمن¬ها و آگاهی از منابع و زمینه¬های اجتماعی قدرت و ساختار سیاست در این کشور نیز، در همین قالب، قابل بیان و دفاع می باشد. جامعه ترکمنستان، کماکان مبتنی بر ساختاری قبیله¬¬ای است. قبایل تکه، یموت، ارساری، عالی¬ایلی و ساریق، از جمله این قبایل هستند که هریک، به نسبت جمعیت، موقعیت اسکان تاریخی و بهره¬مندی در توزیع قدرت سیاسی، در جامعه و سیاست ترکمنستان نقش ایفا می¬کنند. از سوی دیگر، جایگاه هر قبیله و نخبگان برآمده از آن در ساختار قدرت سیاسی این کشور نیز، بر بنیانی از همین قبیله¬گرایی استوار شده است. بشتر رهبران سیاسی و نخبگان حاکم در ساختارهای سیاسی-اقتصادی ترکمنستان، از افراد قبیله تکه هستند. نیازاف، به¬عنوان نخستین رئیس جمهور ترکمنستانِ مستقل، برای تبلیغ ایده¬های ملی و فراتر از قبیله¬گرایی کوشش کرد، اما هم در زمان حیات وی و نیز در دوران بردی محمداف، نشانه¬های برجسته¬ای از قبیله¬گرایی با محوریت قبیله تکه، قابل مشاهد بوده است. تا جایی که، گویش تکه، به عنوان زبان ترکمنی رسمی، استان تکه نشین آخال و شهرهای تاریخی این قبیله، به¬عنوان مراکز صنعتی و اقتصادی ترکمنستان و حتی حمایسه¬ها و اسطوره¬های قبیله¬ای تکه، در جایگاه اسطوره¬های ملی و فراگیر ترکمن¬ها عینیت و تبلور یافته است. اما فارغ از نارضایتی¬های پنهان و ناملایمتی¬های مکتومی که در مناطق یموت و ارساری نشین، اعم از استان¬های بالکان و ماری (مرو) قابل اشاره است و به¬رغم آگاهی عمومی از تمایز و تبعیض مبتنی بر قبیله¬گرایی در ترکمنستان، ترکمن¬ها در پذیرش اقتدار و سیادت رهبران تکه و انعطاف در برابر ساختار سیاسی این کشور نیز یک استثناء هستند. مقبولیت برتری قبیله تکه بر سایر قبایل و مشروعیت سیاددت سیاسی فردی از این قبیله، در آموزه¬های اجتماعی و حتی مظاهر فرهنگی ترکمن¬ها قابل مشاهده است. علاوه بر آن، پذیرش حکومتی کارآمد و مسئول در برابر تأمین «حداقل» نیازهای مردم ترکمنستان و تأثیرپذیری از فضای رسانه¬ای و ارتباطی مستقر در این کشور، بر اساس ایده حضور و تأثیرگذاری عقلانیت ابزاری و ارتباطی، قابل تصریح است. عقلانیتی که به¬واسطه الگوی جامعه¬ای «نوپدرسالار» و حاکمیت سیاسی برآمده از آن و نیز در بستر فرهنگ سیاسی قبیله¬ای تبلور یافته و تقویت شده است.
    Abstract
    ندارد