عنوان پایان‌نامه

تاثیر بنیان های اجتماعی قبیله ای بر ساختار قدرت سیاسی در ترکمنستان



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر بنیان های اجتماعی قبیله ای بر ساختار قدرت سیاسی در ترکمنستان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4067;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74234
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    بهروز قزل
    استاد راهنما
    اکبر ولی زاده

    در اهمیت کشور ترکمنستان، به مثابه دروازه زمینی ایران به سوی آسیای مرکزی و نیز هم¬پیوندی-های چندگانه سیاسی-اقتصادی، امنیتی و فرهنگی-تاریخی، تردیدی نیست. به همین نحو، شناخت این کشور نیز برای جامعه علمی و اجرایی ایران، از ارزش و اهمیت شایانی برخوردار است. ارزشمندی شناخت جامعه ترکمن¬ها و آگاهی از منابع و زمینه¬های اجتماعی قدرت و ساختار سیاست در این کشور نیز، در همین قالب، قابل بیان و دفاع می باشد. جامعه ترکمنستان، کماکان مبتنی بر ساختاری قبیله¬¬ای است. قبایل تکه، یموت، ارساری، عالی¬ایلی و ساریق، از جمله این قبایل هستند که هریک، به نسبت جمعیت، موقعیت اسکان تاریخی و بهره¬مندی در توزیع قدرت سیاسی، در جامعه و سیاست ترکمنستان نقش ایفا می¬کنند. از سوی دیگر، جایگاه هر قبیله و نخبگان برآمده از آن در ساختار قدرت سیاسی این کشور نیز، بر بنیانی از همین قبیله¬گرایی استوار شده است. بشتر رهبران سیاسی و نخبگان حاکم در ساختارهای سیاسی-اقتصادی ترکمنستان، از افراد قبیله تکه هستند. نیازاف، به¬عنوان نخستین رئیس جمهور ترکمنستانِ مستقل، برای تبلیغ ایده¬های ملی و فراتر از قبیله¬گرایی کوشش کرد، اما هم در زمان حیات وی و نیز در دوران بردی محمداف، نشانه¬های برجسته¬ای از قبیله¬گرایی با محوریت قبیله تکه، قابل مشاهد بوده است. تا جایی که، گویش تکه، به عنوان زبان ترکمنی رسمی، استان تکه نشین آخال و شهرهای تاریخی این قبیله، به¬عنوان مراکز صنعتی و اقتصادی ترکمنستان و حتی حمایسه¬ها و اسطوره¬های قبیله¬ای تکه، در جایگاه اسطوره¬های ملی و فراگیر ترکمن¬ها عینیت و تبلور یافته است. اما فارغ از نارضایتی¬های پنهان و ناملایمتی¬های مکتومی که در مناطق یموت و ارساری نشین، اعم از استان¬های بالکان و ماری (مرو) قابل اشاره است و به¬رغم آگاهی عمومی از تمایز و تبعیض مبتنی بر قبیله¬گرایی در ترکمنستان، ترکمن¬ها در پذیرش اقتدار و سیادت رهبران تکه و انعطاف در برابر ساختار سیاسی این کشور نیز یک استثناء هستند. مقبولیت برتری قبیله تکه بر سایر قبایل و مشروعیت سیاددت سیاسی فردی از این قبیله، در آموزه¬های اجتماعی و حتی مظاهر فرهنگی ترکمن¬ها قابل مشاهده است. علاوه بر آن، پذیرش حکومتی کارآمد و مسئول در برابر تأمین «حداقل» نیازهای مردم ترکمنستان و تأثیرپذیری از فضای رسانه¬ای و ارتباطی مستقر در این کشور، بر اساس ایده حضور و تأثیرگذاری عقلانیت ابزاری و ارتباطی، قابل تصریح است. عقلانیتی که به¬واسطه الگوی جامعه¬ای «نوپدرسالار» و حاکمیت سیاسی برآمده از آن و نیز در بستر فرهنگ سیاسی قبیله¬ای تبلور یافته و تقویت شده است.
    Abstract
    ندارد