عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه سبکهای مقا بله ای ،نشخوارفکری وروش حل مسئله با میزان علائم افسردگی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه سبکهای مقا بله ای ،نشخوارفکری وروش حل مسئله با میزان علائم افسردگی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 666;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70468
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبک های مقابله ای، نشخوار فکری و روش حل مسأله با میزان علائم افسردگی در بین دانشجویان انجام گرفت. این پژوهش به روش توصیفی، تعداد 205 دانشجوی دختر و پسر از دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد پرسشنامه های نشخوار فکری (RRS)، افسردگی بک (BDI II)، سبک های حل مسأله (PSI) و سبک های مقابله ای (CISS) را تکمیل کنند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چند گانه انجام گرفت. نتایج پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که بین افسردگی و سبک مقابله‌ای هیجان مدار بیشترین میزان واریانس افسردگی دانشجویان را تبیین می کرد به نظر می رسد آموزش مهارت های مقابله ای در کاهش افسردگی دانشجویان و پیشگیری از این اختلال کمک کننده باشد. همچنین سبک پاسخی منحرف کننده حواس همبستگی مثبت معناداری با میزان علایم افسردگی داشت . بین نمره کل حل مسأله با علائم افسردگی رابطه منفی معنادار برقرار شده بود. نمره کل نشخوار فکری نیز با علائم افسردگی همبستگی مثبت معنادار برقرار کرده بود.
    Abstract
    This study was conducted to investigate the relationship between coping style, rumination and problem solving with depressive symptoms among students of School of Nursing and Midwifery in Tehran University of Medical Sciences. Material and Methods: This study was conducted in 205 male and female students. They Participants completed questionnaires as Rumination (RRS), the Beck Depression Inventory (BDI II), style problem solving) PSI (and coping style) CISS(was analyzed the step wise data, multiple regression analysis was wich 20 SPSS-21 .The results showed that although there is a significant negative correlation between depression and total score of problem-solving but, there are a significant positive correlation between depression and total score of rumination and avoidance and emotion-focused coping style. The results, based on multivariate regression analysis showed that depression and emotion-focused coping style depression greatest amount of variance explained Teaching coping skills to reduce depression and help prevent this disorder. The response style diverting attention was positively correlated with the symptoms of depression. The whole problem with significant negative relationship between depressive symptoms was established. The total rumination also a significant positive correlation with depressive symptoms was established