عنوان پایان‌نامه

پژوهشی در مبانی اقتصادی سیاستگذاری عدالت در اندیشه و سیره حکومتی امام علی (ع)



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پژوهشی در مبانی اقتصادی سیاستگذاری عدالت در اندیشه و سیره حکومتی امام علی (ع)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1169;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41776
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۸۷
    دانشجو
    زهرا اتابکی
    استاد راهنما
    حسن سبحانی

    در مطالعه حاضر آراء و سیره حکومتی امام علی (ع) به عنوان امامی معصوم و رهبر یک نظام سیاسی اسلامی پیرامون مسأله عدالت تبیین شد. همچنین با توجه به دو مفهوم بنیادین « حکومت» و «عدالت» و با بهره‌گیری از کلام امام علی‌ (ع) – که سیره حکومتش در کنار سیره پیامبر تنها تجارب عملی حکومت معصومان و قابل استناد از نظر شیوه عملکرد معصومین در رأس حکومت برای برقراری عدالت است- به تبیین برخی از وجوه عدالت در پرتو کلام امام و شیوه‌های اجرای عدالت و سیاستگذاری اقتصادی عدالت در حکومت ایشان پرداخته شده است. از واکاوی مفهوم عدالت در اندیشه متفکران مسلمان و غیر مسلمان در مجموع می¬توان گفت اغلب متفکران به طور نسبی بر روی وجوه مشخصی از عدالت توافق کلی داشته‌اند؛ هر چند تفاوتهایی نیز در آراء آنان وجود دارد. بر پایه این تحقیق، رویکرد امام علی(ع) به عدالت به کارکردهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی این مفهوم باز می¬گردد. در اندیشه و سیره ایشان، عدالت مهمترین اصل اداره امور و معیار همه چیز می‌باشد و جز بدان نمی‌توان به اهداف دولت اسلامی و فراهم کردن زمینه تعالی فرد و جامعه دست یافت؛ و به زعم ایشان به معنای برابری، رعایت حقوق و رعایت شایستگی¬هاست؛ هر کس از هر چیز به همان اندازه که حق اوست و شایسته آن و مستحق آن است برخوردار شود. چارچوب کلی الگوی اجرایی عدالت در دیدگاه امام علی (ع) بوسیله استخراج ابزارهای سیاستی و اهداف حکومت ایشان مشخص گشته است. بدین معنی که اهداف و ابزارهای سیاستهای اقتصادی حکومت امام (ع) در قالب یک سیستم نظام¬مند تقسیم¬بندی و مورد تحلیل قرار گرفت و نشان داده شده است که آن حضرت بعد از به حکومت رسیدن با توجه به شرایط جامعه– نابرابری، تبعیض و اختلافات شدید طبقاتی - سیاستهایی در جهت سوق دادن جامعه به سوی عدالت اتخاذ نموده¬اند. از مهمترین اهداف سیاستهای اقتصادی امام عدالت، رشد اقتصادی، بهبود توزیع درآمد و ثروت، تأمین نیازهای عمومی و بهبود الگوی مصرف می¬باشدکه آن حضرت برای رسیدن به این اهداف ابزارهایی اعم از ابزارهای مالی و ابزارهای مربوط به کنترل¬های مستقیم دولت را اعمال نموده¬اند.
    Abstract
    In this dissertation we explained the opinions and governmental evidences of Imam Ali (peace be upon him) – as an impeccable Imam and as the leader of an Islamic political regime – about the justice subject. We also explained some aspects of this topic based on his discourse, the way he did (seire) for accomplishment of justice and economic policymaking in his government. To do this we relied on two fundamental concept i.e. "government" and "justice", and also Imam's discourses because his governing evidences are together with the life of our Prophet (peace be to him); the only practical government evidences of Innocent Ones which could be asserted as their means as supreme governors to make sure of justice fulfillment. It seems that all together there is some common consensus on specific aspects of justice between Muslim and non-Muslim scholars, even though some differences are found among them. It was specified that Imam Ali's approach to justice relates to its economic, political and social functions. According to his thoughts and the way he did (seire), equity is the most important principle for running all matters and the measure for everything without which it is impossible to reach the ends of Islamic government and transcendence of society and individuals. Justice in his thoughts means equality and compliance with rights and merits, in other words everybody's enjoyment of his/her very rights and merits. We specified the general framework of his practical justice model by an adaptation of the policy measures and the ends of his government. To do so, his ends and economic policy tools were analayzed and classified as a coherent system to reveal that according to social condition – inequality, discrimination and intense class distinctions – he adopted some policies todrive the society to fair conditions. Amongst the most important ends of Imam's economic policies are justice, economic growth, better income and wealth distribution, and improvement in c