پژوهشی در بررسی نماد(به ویژه رنگ) در معماری ایران ، دوران پس از اسلام
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76579;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1133;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76579;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1133
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سینا نورائی
- استاد راهنما
- مصطفی اسدالهی, حسن بلخاری قهی
- چکیده
- نور و رنگ در فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام، نقش مهمی را ایفا می کردند. در حکمت ایران باستان، از خداوند به منزله ی روشنی بی کران و از رنگ به عنوان اولین ثمره ی نور یاد شده است. در ایران دوره اسلامی، همواره تاثیر عرفان و آرای حکمای اسلامی بر آثار هنری به خصوص معماری اسلامی ایران قابل تشخیص و درک است. بر همین اساس، در این پژوهش پس از بیان تعاریفی کلی از نماد ، نشانه شناسی، رنگ و معماری اسلامی، با بهره گیری از شیوه ی پژوهشی توصیفی- تحلیلی ذات و حقیقت وجودی رنگ و تاثیر آن در معماری اسلامی ایران، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
- Abstract
- Light and color have been playing an important role in Iranian culture before and after Islam. In conventional wisdom of ancient Iran, God is known as an infinite luminescence and color is considered as the first consequence of light. In Iran after Islam, mysticism and philosophers' observation on art specifically architecture is always obvious and distinctive. Therefore, this proposal after generally definition of symbols, semiotics, designation of color and Islamic architecture, is processing and defining essence and principles of color. Also its influence on Islamic architecture of Iran by using analtypical and logical method of research.