عنوان پایان‌نامه

رابطه ابعاد شخصیت ،کمال گرایی،اضطراب وجودی با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه ابعاد شخصیت ،کمال گرایی،اضطراب وجودی با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1292;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78678;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1292;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78678
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت ، کمال گرایی و اضطراب وجودی با سلامت روانی در دانشجویان انجام گردید. روش: این پژوهش یک طرح توصیفی واز نوع همبستگی می باشد. تعداد300 نفر از دانشجویان به نسبت مساوی از گروه های مختلف تحصیلی و از ورودی های اول و آخر را به صورت تصادفی انتخاب کرده و از آنها خواسته شد پرسشنامه های پنج عاملی شخصیت(NEO)،کمال گرایی هیل، اضطراب وجودی لارنس – گود و پرسشنامه سلامت روان (GHQ-28) را تکمیل کنند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، روش رگرسیون چند گانه همزمان و روش تحلیل واریانس انجام گرفت. یافته ها و نتیجه گیری: در این پژوهش ضرایب همبستگی بین متغیر های ابعاد شخصیت، کمال گرایی و اضطراب وجودی باسلامت روان معنادار نبوده است. بین ابعاد شخصیت با اضطراب وجودی، به استثنا خورده مقیاس انعطاف پذیری، با اضطراب وجودی رابطه معنا دار وجود داشت.اضطراب وجودی با برون گرایی، گشودگی و مسئولیت پذیری همبستگی منفی معنادار و با رواننژندی دابطه معنادار مثبت نشان می دهد. رابطه زیر مقیاس گشودگی با کمال گرایی معنادار نبوده ولی رابطه دیگر ابعاد شخصیت با کمال گرایی معنادار بوده است. خرده مقیاس های روان نژندی، برونگرایی و مسئوولیت پذیری با کمال گرایی رابطه معنادار منفی و زیر مقیاس انعطاف پذیری رابطه معنادارمثبت داشت.رابطه زیر مقیاس های معیارهای بالا برای دیگران، نظم و سازمان دهی، نشخوار فکر و ادراک فشار از والدین از مقیاس کمال گرایی با اضطراب وجودی معنادار مثبت می باشد. از این زیر مقیاس ها، فقط رابطه زیر مقیاس های معیارهای بالا برای دیگران و نظم وسازمان دهی با سلامت روان معنادار می باشد.
    Abstract
    Introduction: in the current study, the researcher aims at investigating the relationship between personality dimensions, perfectionism, and existential anxiety, on one side, and mental health of students, on the other side. Methodology: this study is conducted based on descriptive correlational method. A total of 300 students are randomly selected, in equal proportions, from different educational level of university students, freshman and junior, and they are asked to answer NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI); Hill perfectionism, Lawrence Goode existential anxiety (ghq-28) questionnaires. Data analysis is performed using Pearson correlation coefficient, Spearman, simultaneous multiple regression analysis, and multivariate ANOVA analysis (MANOVA). Findings and conclusion: the results of the current research indicated no significant correlation between personality dimensions, perfectionism, and existential anxiety, on one side, and mental health, on the other side. However, with ignoring flexibility subscale, there is a significant relationship between personality dimensions and existential anxiety. Also, there is a significant negative relationship between existential anxiety and extroversion, openness, and responsibility while its relationship with neurosis is positive and significant. The relationship between openness subscale and perfectionism is not significant while there is a significant correlation between other personality dimensions and perfectionism. The significant relationship between subscales of neurosis, extroversion, and responsibility and perfectionism is negative while it is positively related to flexibility. There is a significant positive correlation between existential anxiety and perfectionisms subscales, including others’ high standards subscales, discipline and organization, rumination, and perceived pressure from parents. Among these subscales, only others’ high standards subscale and discipline and organization are significantly related to mental health. There is no significant relationship between personality dimensions, perfectionism, and existential anxiety with mental health of male and female students. The research findings also indicate that, except with perfectionism, there is no significance differences between freshman and 2senior students with regard to measured variables. Senior students are more prone to perfectionism. Students of accounting are significantly more flexible than engineering and science students. Medical students are significantly more prone to perfectionism than science student. No significant difference is observed among students of other departments.