طراحی هنرستان دخترانه با رویکرد رفتارشناسی اجتماعی
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76434;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 1126
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محبوبه آهنگری
- استاد راهنما
- سیدغلامرضا اسلامی, حشمت اله متدین
- چکیده
- در این پژوهش موضوع اجتماعپذیری فضای معماری در پی تعامل پایایی و پویایی مدارس، مبنای ورود به طراحی هنرستانی دخترانه است. از سویی، مسئله ی تغییر در نظام های آموزشی و دغدغه ی فراگیری عمیق تر مطالب به منظور آمادگی ورود به جامعه و از سوی دیگر نیاز به داشتن بستر مناسب برای این رخداد، زمینهساز کنکاش در خصوص کیفیت مطلوب محیط یادگیری گردید. در رویکرد حاضر تعاملات اجتماعی، مؤلفهای مؤثر در فرایند آموزش هنر به شمار میرود که البته روانشناسی آموزشی در چند دهه ی اخیر به کشف وجوه و اهمیت آن نائل گشته است. به منظور تبیین گفتار فوق، پس از بیان کلیات، گفتمان عصر حاضر پیرامون آموزش و پرورش در فصل دوم مطرح شد و کارکرد مدارس در جامعه ی ایران مورد بررسی قرار گرفت. آن گاه در فصل سوم به وجهی که در عمده ی طرح های اجرایی مدارس مغفول مانده، یعنی وجه عاطفی و نیازهای فیزیولوژیک دانش آموزان اشاره شد. از این رو، نقش اجتماع پذیری مدارس از منظر علوم رفتاری نیز مورد تأیید قرار گرفت. شایان ذکر این که تحلیل نمونه هایی از مدارس اجتماعپذیر در فصل مذکور، نقش بسزایی برای ورود به طراحی داشت. سپس در فصل چهارم با یادآوری مبانی تعلیم و تربیت سنتی ایران و مطالعه ی اوضاع کشور در آن زمان، نسبت میان مدرسه و شهر دوران اسلامی وارسی گردید تا با نگاهی به گذشته، اهمیت مسئله بازتعریف شود. بررسیهای صورت گرفته نشان داد که به منظور پایایی و پویایی محیط یادگیری، فضایی مطلوب است که قابلیت گنجاندن تعاملات اجتماعی را در خود داشته باشد و بتواند از طریق سازگاری میان کالبد و رفتار، آن را تقویت نماید. در بخش پایانی با تأملی در مبانی نظری پژوهش، برنامه ریزی و برنامه دهی این مدرسه هنر مطرح گردید. طرح هنرستان دخترانه، به عنوان کانون یادگیری هنر، محیطی برای آموزش و تعامل با محله را فراهم میآورد؛ ضمن آن که حفظ حریم را مدنظر دارد. در حقیقت، این مدرسه با فعالیت در دو عرصه ی دانشآموزی (خصوصی) و مردمی (نیمه خصوصی)، فضای بروز خلاقیت و شوق دانشآموزان را میسر ساخته است. بدین ترتیب پیشنهادهای حاصل از مبانی نظری، راهگشای طراحی گردید که البته نمود آن در پیوست مشهود است.
- Abstract
- In this study, the sociability of architectural space seeking the relationship between sustainability and dynamics of schools, is the basis of the design of high school of art. On the one hand, the issue of changes in the educational system and the importance of deeper learning to prepare of entrance the community, and on the other hand needing to have a suitable platform for this event, make the background of this research on the quality of learning environment. In the present approach, social interactions is a factor influencing art education somehow in recent decades, the educational psychology has discovered its importance .In order to explain the above-mentioned, after mention the generalities, contemporary discourse on education was introduced in the second section and the function of schools were evaluated in Iranian society.Then in the third section, the emotional and psychological needs of students was mentioned. Hence, the role of the sociability of schools from the perspective of behavioral science was approved. It is not worthy to mention that the analysis of examples of such schools in the very section, provided the starting of the design. Afterward in the fourth section, recalling the traditional foundations of education of Iran and study of the situation of the country at the time, the relationship between schools and cities of the Islamic era was examined in order to redefining of the importance of the issue. The study showed for having sustainable and dynamic learning spaces, an environment is desirable that the capability of social interactions be exist in its space and could enhance it via the compatibility between framework and behavior. At the end, with rethinking on literature of this research, the planning and programming of art school were discussed. Conservatory design for girls, as the center of art learning, provides an environment for education and interaction with folks, while it cares about privacy. In fact, the school with activity in two areas - the student (private) and the people (semi-private)- provides the space for creativity and enthusiasm of students. Likewise, proposals based on the theory guides to the design, which is evident in the attachment