عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر احداث بندرشهیدبهشتی روی الگوی جریان منطقه بااستفاده از مدل سازی هیدرودینامیک عددی
- رشته تحصیلی
- مهندسی محیط زیست - سواحل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1626;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1626
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- شهریار بنان
- استاد راهنما
- عبدالرضا کرباسی
- چکیده
- خلیج چابهار یکی از مهمترین خلیج¬های کشورمان است که در استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان چابهار قرار گرفته است. انجام ساخت و سازهای شهری و روستایی، توسعه کاربری¬های صنعتی در سواحل چابهار و تعرضات مختلف انجام شده در چند ساله اخیر به حریم سواحل چابهار درحدی است که احتمال خسارت و تاثیرات جدی به سیرکولاسیون و کیفیت آب خلیج چابهار را بسیار تقویت کرده است. اسکله (بندر) شهید بهشتی در چابهار و کرانه دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده است و از اهمیت بازرگانی و راهبردی فوق العاده¬ای برخوردار است. در این مطالعه بررسی تغییرات هیدرولیکی و هیدرودینامیکی ایجاد شده در اثر احداث بندر چابهار و اتمام ساخت اسکله شهید بهشتی می¬باشد. مسلما احداث هرگونه سازه ساحلی در حریم دریا و سواحل تاثیراتی را در مولفه¬های مختلف موج، جزر و مد و جریانات خواهد گذاشت که این تاثیرات بسته به بزرگی و نوع طراحی سازه مورد نظر می¬تواند تشدید گردد. در این مطالعه از مدل هیدرودینامیک مدل Mike 21-FM برای شبیه¬سازی جریانات و هیدرودینامیک خلیج چابهار استفاده شده است. این مدل یک سیستم مدلسازی عددی برای شبیه¬سازی جریانات در خورها، خلیج¬ها، مناطق ساحلی و اقیانوس¬هاست. نتایج حاصل از مدلسازی جریانات خلیج چابهار قبل و پس از توسعه سازه نشان داد که در زمان وقوع مد یک جریان چرخشی در درون بندر شکل می¬گیرد و در زمان وقوع جزر یک جریان چرخشی در بیرون بندر شکل می¬گیرد. وقوع این جریانات چرخشی موجب می¬گردد تا در درون بندر چابهار (حد فاصل اسکله کلانتری تا اسکله شهید بهشتی) یک جریان خاص بوجود بیاید که جهت آن همیشه به سمت اسکله شهید بهشتی است. این مساله قطعا موجب انباشت رسوبات بالادست خلیج چابهار در پشت اسکله شهید بهشتی گردیده و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. به طور کلی گسترش اسکله شهید بهشتی و توسعه آن به سمت دور از ساحل شرایطی مطلوبی را از نظر امواج و اغتشاش جریانات در درون بندر به وجود می¬آورد. این شرایط لازمه پهلوگیری کشتی¬ها و بارگیری و تخلیه آن¬هاست. با گسترش اسکله شهید بهشتی عمق آبخور به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و امکان پهلوگیری کشتی¬های بزرگتر را در بندر چابهار فراهم می¬آورد. با نگاهی به جریانات جزر و مدی در خلیج چابهار به این نتیجه دست می¬یابیم که اسکله شهید بهشتی تقریبا عمود بر جریانات جزر و مدی ساخته شده است. جریانات جزر و مدی در برخورد با اسکله تغییر جهت تقریباً 90 درجه¬ای می¬دهند که این مساله موجب افزایش سرعت این جریانات و تشدید آنها به خصوص در نزدیکی سراسکله می¬گردد. البته این تشدید سرعت¬ها به قدری نخواهد بود که موجب اختلال و اغتشاش در آب درون بندر گردد.
- Abstract
- Chabahar Bay is one of the most bay in our country and it is located. in the city of Chabahar in Sistan-Baluchestan Shahid Beheshti port is located in Oman sea and the Indian Ocean and the commercial and strategic importance is immense in this bay. In this study, hydraulic and hydrodynamic changes caused by the construction of Shahid Beheshti port and pier construction is completed. Of course, the construction of any structure in the vicinity of sea coast and beaches effects in different components of waves, tides and currents will let the effects depending on the size and type of structures to be exacerbated. The hydrodynamic model for simulation of flow and hydrodynamic model Mike 21-FM is used. This model is a numerical modeling system for simulating flows in estuaries, bays, coastal areas and oceans. The results of Chabahar flow modeling showed before and after the development of structures indicate that at the time of [the tide is formed a swirling flow within the port and at the time of low tide, a swirling flow is formed in the outer harbor. This causes the flow to the port (between Port Police Station to Port of Shahid Beheshti) a pure stream be created for the Port of Shahid Beheshti it always is. This is certainly cause accumulation of sediments upstream of Chabahar Bay were behind Shahid Beheshti Port will have problems. In general, Shahid Beheshti Port expansion and development of the offshore favorable conditions in terms of waves and currents within the port creates confusion. The conditions required for berthing and loading and unloading ships. With the expansion draft to dramatically increase the depth of Shahid Beheshti pier and let berthing of larger ships in the port provides. Looking at the tidal currents in Chabahar to the conclusion can be reached that Shahid Beheshti pier was built nearly perpendicular to tidal currents. Of course, this escalation will not be enough to cause disorder and chaos in the water in the harbor. Keywords: hydrodynamic modeling, pier, flow pattern, numerical, mike 21-FM