نقش در حضور عروسک در سینما از سال ۲۰۰۰ - اجرای نمایش پرسونا
- رشته تحصیلی
- نمایش عروسکی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11247;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74830
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سرگل اسلامیان
- استاد راهنما
- احمد الستی
- چکیده
- چکیده این پژوهش تحت عنوان بررسی تحول نقش و حضور عروسک در سینما از سال 1990 تاکنون به تغییرات و تحولاتی میپردازد که از سال 2000 بر فیلمهای عروسکی حادث شدهاست. به این منظور، این پژوهش در فصل اول تشریح میکند که چگونه سینما تعریف گستردهتری را به نسبت نمایشهای عروسکی از پدیده عروسک ارائه داد و چگونه در قرن بیستم به گسترش و تنوع آنها در فیلمهای عروسکی پرداخت. علیرغم این تنوع، عروسکها در قید تفکراتی بودند که حیطه شخصیتسازی آنها را محدود کرده بود. این پژوهش در فصل دوم استدلال میکند که کاراکتر عروسکهای فیلمهای بعد از سال 2000 تحت تاثیر پستمدرنیسم قرارگرفته و مفاهیم سابقهداری مثل پرسونای یونگ را به عنوان یکی از تحولبخشترین عناصر تغییر و تحول به کار بردهاند. در امتداد چنین تغییر و تحولی، این پژوهش در فصل سوم تشریح میکند که چگونه عروسکهای قرن بیستویکم با یکی از تفکرات سابقهدار تاریخ فکری انسان به نام فیزیاگنومی مبارزه کرده و نسبت به مفهوم زیبائی و زشتی به بحث پرداخته است. علاوه بر این، این پژوهش به یکی دیگر از مفاهیم بسیار مهم دوران پست مدرن به نام ساختگرائی اجتماعی پرداخته و تشریح میکند که چگونه اینک عروسکهای فیلمهای بعد از سال 2000 با به کارگیری ویژگیهای رفتاری فرد، به ویژه در انگلستان و آمریکا، جائی که بسیاری از بهترین فیلمهای عروسکی معاصر ساخته شدهاند، به واقعگرائی بیشتر و به همان صورت به تعمیق شخصیتهای عروسکی نائل شدهاست. این پژوهش نتیجه میگیرد که عروسکهای این فیلمها عمیقتر، منطبق بر تفکری سالمتر و واقعگراتر شدهاند. این پژوهش شامل چهار فصل، یک مقدمه و یک نتیجه گیری است.
- Abstract
- Abstract This research entitled A Survey of the Role of Puppets in the Contemporary Cinema discusses the evolution and progression of puppets after the year of 2000. In order to achieve this, the present research in the first chapter delineates how cinema has extended the boundaries of puppets as a phenomenon extensively different from traditional puppet shows in which puppets’ characters were bound to certain thoughts and behavior. In the second chapter, this research argues that puppets of the films produced after the year of 2000 were immensely influenced by postmodern sensibilities such as application of Jung’s concept of persona as one of their key evolutionary factors. Along with this, in the third chapter, this research describes how the puppets in the films of the twenty-first century stand against one of the oldest misconceptions of human thoughts in regards to beauty and ugliness according to which puppets could be beautiful but mischievous while they could be ugly but well-mannered. Moreover, it deals with one of the most significant concepts in the postmodern era called social construct in which puppets take up personal behavior of the individuals in any society, especially those of The Great Britain and The United States, where the best contemporary puppet films have been produced. This concept has immensely added depth and personality to the puppets. The present research concludes that now puppets are more than ever believable, thoughtful and real. This research consists of four chapters, one introduction and one conclusion. Key Words: Puppet Films. Persona. Physiognomy. Social Construct