عنوان پایان‌نامه

نقش در حضور عروسک در سینما از سال ۲۰۰۰ - اجرای نمایش پرسونا



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش در حضور عروسک در سینما از سال ۲۰۰۰ - اجرای نمایش پرسونا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نمایش عروسکی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11247;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74830
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    احمد الستی

    چکیده این پژوهش تحت عنوان بررسی تحول نقش و حضور عروسک در سینما از سال 1990 تاکنون به تغییرات و تحولاتی می‏پردازد که از سال 2000 بر فیلم‏های عروسکی حادث شده‏است. به این منظور، این پژوهش در فصل اول تشریح می‏کند که چگونه سینما تعریف گسترده‏تری را به نسبت نمایش‏های عروسکی از پدیده عروسک ارائه داد و چگونه در قرن بیستم به گسترش و تنوع آنها در فیلم‏های عروسکی پرداخت. علی‏رغم این تنوع، عروسک‏ها در قید تفکراتی بودند که حیطه شخصیت‏سازی آنها را محدود کرده بود. این پژوهش در فصل دوم استدلال می‏کند که کاراکتر عروسک‏های فیلم‏های بعد از سال 2000 تحت تاثیر پست‏مدرنیسم قرارگرفته و مفاهیم سابقه‏داری مثل پرسونای یونگ را به عنوان یکی از تحول‏بخش‏ترین عناصر تغییر و تحول به کار برده‏اند. در امتداد چنین تغییر و تحولی، این پژوهش در فصل سوم تشریح می‏کند که چگونه عروسک‏های قرن بیست‏و‏یکم با یکی از تفکرات سابقه‏دار تاریخ فکری انسان به نام فیزیاگنومی مبارزه کرده و نسبت به مفهوم زیبائی و زشتی به بحث پرداخته است. علاوه بر این، این پژوهش به یکی دیگر از مفاهیم بسیار مهم دوران پست مدرن به نام ساخت‏گرائی اجتماعی پرداخته و تشریح می‏کند که چگونه اینک عروسک‏های فیلم‏های بعد از سال 2000 با به کارگیری ویژگی‏های رفتاری فرد، به ویژه در انگلستان و آمریکا، جائی که بسیاری از بهترین فیلم‏های عروسکی معاصر ساخته شده‏اند، به واقع‏گرائی بیشتر و به همان صورت به تعمیق شخصیت‏های عروسکی نائل شده‏است. این پژوهش نتیجه می‏گیرد که عروسک‏های این فیلم‏ها عمیق‏تر، منطبق بر تفکری سالم‏تر و واقع‏گرا‏تر شده‏اند. این پژوهش شامل چهار فصل، یک مقدمه و یک نتیجه ‏گیری است.
    Abstract
    Abstract This research entitled A Survey of the Role of Puppets in the Contemporary Cinema discusses the evolution and progression of puppets after the year of 2000. In order to achieve this, the present research in the first chapter delineates how cinema has extended the boundaries of puppets as a phenomenon extensively different from traditional puppet shows in which puppets’ characters were bound to certain thoughts and behavior. In the second chapter, this research argues that puppets of the films produced after the year of 2000 were immensely influenced by postmodern sensibilities such as application of Jung’s concept of persona as one of their key evolutionary factors. Along with this, in the third chapter, this research describes how the puppets in the films of the twenty-first century stand against one of the oldest misconceptions of human thoughts in regards to beauty and ugliness according to which puppets could be beautiful but mischievous while they could be ugly but well-mannered. Moreover, it deals with one of the most significant concepts in the postmodern era called social construct in which puppets take up personal behavior of the individuals in any society, especially those of The Great Britain and The United States, where the best contemporary puppet films have been produced. This concept has immensely added depth and personality to the puppets. The present research concludes that now puppets are more than ever believable, thoughtful and real. This research consists of four chapters, one introduction and one conclusion. Key Words: Puppet Films. Persona. Physiognomy. Social Construct