عنوان پایان‌نامه

بررسی چگونگی تولید معنا در متن نمایشی از از طریق کارکرد نظام نشانه های قاب به نگاهی به نظریه دریافت رولا بارت



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی چگونگی تولید معنا در متن نمایشی از از طریق کارکرد نظام نشانه های قاب به نگاهی به نظریه دریافت رولا بارت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11070;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73236;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11070;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73236
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    در رساله ی پیش روتلاش این است که با یادآوری دیدگاه ها و مفاهیم پیرامون مسئله قاب بندی و رابطه آن با نظریه دریافت در عرصه تئاتر به شکل عام و در بستر شکل گیری نمایشنامه به طور خاص، چگونگی تولید معنا و نحوه ی انتقال آن به مخاطب بررسی شود. برای رسیدن به این هدف از منظر نشانه شناسی به بررسی نحوه ی تولید معنا در نمایشنامه از طریق کارکرد نظام نشانه ای قاب بندی و هدایت آن توسط نویسنده پرداخته خواهد شد. در این مسیر تلاش این است، امکاناتی را که در اختیار و کنترل نویسنده است و از طریق آن قادر است دریافت مخاطب را دگرگون سازد، تعریف کرده و نیز مشخص شود که متن ابداعی چگونه و از طریق چه راه کارهایی مستعد لذت خواندن بیشتری می گردد. رویکرد این پژوهش بررسی ساختاری متون نمایشی و یافتن شبکه ها و نظام های معنایی و دلالتی گشوده و نامحدودی ست که به سبب آن متن از افق انتظارات غالب می گذرد. چارچوب نظری این پژوهش مبتنی بر نظریات کر الام و امبرتو اکو در خصوص مفاهیم نشانه شناسی تئاتر و هانس روبرت یاوس و رولان بارت پیرامون مفهوم دریافت و افق انتظارات می باشد. آنچه از رهگذر این پژوهش برآمده نشان دهنده ی پیدایش مفهوم لذت خواندن متن نمایشی و چگونگی عملکرد نویسنده در به کارگیری نظام نشانه ی قاب بندی در نمایشنامه های ابداعی است.
    Abstract
    In this thesis, we have tried to review the ideas and the related concepts in framing and its connection with reception theory in theatre in general and more specifically in the context of drama formation to study the transfer of meaning and its conveyance to the audience. In order to fulfill this objective by the approach of semiology, we will study the formation of meaning in drama by the function of Framing-systems and control that by the author. in this way, we will explain the capabilities under the control of the author to change the reception of the audience and elucidate how the original fabricated text inventive and will be more likely to pleasure reading. the approach of this research is to analyze the structure of the Dramatic texts and to find the sign-system and signifying structures open-ended causative that text will transcend the horizon of expectations. The theoretical framework of this paper is grounded on the theories of Keir Elam and Umberto Eco in the concepts of semiology of theatre and Hans Robert Jauss and Roland Barthes about the concept of reception and the horizon of expectations. The findings of the research display the inauguration of the concept of pleasure reading the Dramatic texts and the author’s operation in utilizing the Framing systems in innovation plays. Key words: sign, Framing-systems, horizon of expectations, reception theory, pleasure reading