عنوان پایاننامه
بررسی ابعاد تصویر قیمت و تاثیر آن بر قصد خرید در بازارهای سنتی و بازارهای مدرن
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69860
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- هدیه کراچی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- هدف این تحقیق بررسی آن است که هشت بعد شناسایی شده ی تصویر قیمت، چگونه بر قصد خرید مشتریان در دو نوع بازارهای سنتی و مدرن تأثیر می گذارند. متغیرهای اصلی این تحقیق، ادراک از سطح قیمت، ارزش پولی، قابلیت ادراک قیمتی، قابلیت پردازش قیمتی، اطمینان از ارزیابی، پاداش قیمتی، فاکتور غلبه لذت، فرصت طلبی پولی می باشند که قرار است تأثیراتشان بر قصد خرید مشتری بررسی شود. همچنین متغییر نوع بازار متغییر تعدیل گر این تحقیق می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان بازار سنتی (بازار بزرگ تهران) و بازارهای مدرن (فروشگاه کوروش) بوده و افراد سنین بالاتر از 15 سال می باشند. در این تحقیق از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس استفاده می شود. تعداد 450 پرسشنامه در محل توزیع شد که حاصل آن 390 پرسشنامه سالم بود. برای تدوین مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق از ابزارهایی نظیر کتاب و مقالات استفاده شده است. در این تحقیق برای گردآوری داده ها در میدان تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق برای تحلیل داده ها از روش های همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شده است که نرم افزار های حداقل مربعات نسبی (PLS) و (SPSS) به کار گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که ابعاد ادراک از سطح قیمت، ارزش پولی، قابلیت ادراک قیمتی، اطمینان از ارزیابی، پاداش قیمتی، فاکتور غلبه لذت و فرصت طلبی پولی بر قصد خرید مشتریان تأثیر معناداری دارد. همچنین نوع بازار تنها از لحاظ ارزش پولی در دونوع بازار سنتی و مدرن متفاوت می باشند.
- Abstract
- The main purpose of this research is investigating eight identified price image factors which influence on costumer purchase intention in two kinds of traditional and modern markets. The main variables of this research are price level perception, value for money, price perceptibility, price processibility, evaluation certainty, price reward, pleasure dominance factor, and price opportunism examined their impacts on costumer intention. Also store format is the moderating variable. Statistical sample of this research consists of costumers of traditional market (Tehran great market and modern market, Kourosh department store) and also includes men and women with the age of above 15. In this research we employed non-random convenience sampling. Among 450 quesstioniares distributed, 60 ones were eliminated due to missing values. To write the literature section, we employed instruments like books, papers and dissertation. Also this article employs questionnaires for data gathering. This research is considered to be correctional (correlation/ co-variance analysis). SEM is one of the research types that employs correlation/ co-variance matrix. Keywords: price image, price perception, purchase intention