عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک از دیدگاه مشتریان
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 743;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71007
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سینا درهمی
- استاد راهنما
- نسترن حاجی حیدری
- چکیده
- پیادهسازی بانکداری الکترونیک در هر کشور، نیاز به زیرساختهای گوناگونی دارد. شناخت این زیرساختها به همراه شناخت تاثیرات و چالشهای آنها در هنگام ایجاد بانکداری الکترونیک، راهنمای مناسبی برای بانکها در دستیابی به موفقیت خواهد بود. تحقیق حاضر در صدد آن است که عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک از دیدگاه مشتریان بانک انصار تهران را بررسی نماید تا در نهایت بتواند بانکداری الکترونیک را بسوی آینده¬ای بهتر رهنمون نماید. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی محسوب می¬شود، جمع آوری داده ها بوسیله پرسشنامه انجام گردید. روایی پرسشنامه با مراجعه به متخصصین امر و نظر خواهی از آنان و پایایی پرسشنامه هم بوسیله آلفای کرونباخ برای پرسشنامه بانکداری الکترونیک 93/. درصد محاسبه گردید که مورد تأیید می-باشد. جامعه آماری این تحقیق، مشتریانی هستند که حساب فعال داشته و از بانکداری الکترونیک بانک انصار در منطقه 1 شهر تهران استفاده می کنند که با توجه به امکان دسترسی به آنها (در اختیار گذاشتن اطلاعات آنها توسط بانک) 800 نفر بوده اند و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 260 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده اند. لذا به روش تصادفی ساده، پرسشنامه پذیرش بانکداری الکترونیک بر اساس مدل شریف کامل که روایی آن توسط استاد راهنما و اهل فن و پایایی به وسیله آلفای کرونباخ تأیید گردید، میان مشتریان بانک انصار توزیع شده است که در نهایت 200 پرسشنامه سالم مورد تحیل قرار گرفته است؛ داده های خام پرسشنامه بوسیله نرم افزار اکسل و اس. پی. اس. اس پس از خلاصه، دسته بندی کردن اطلاعات و بهره گیری از ضریب همبستگی اسپیرمن، مورد تحلیل قرار گرفت و این¬چنین برآورد گردید؛ که سهولت کاربرد درک شده و فایده درک شده از عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک می¬باشد. همچنین با استفاده از میانگین رتبه¬ها، آزمون فریدمن و آزمون ویلکاکسون دو نمونه¬ای مشخص گردید که مشتریان به دستگاه خودپرداز و دستگاه پایانه فروش اعتماد بیشتری دارند و اعتماد نسبت به تلفنبانک و اینترنت در رد? بعدی قرار می-گیرد.
- Abstract
- Implementation of electronic banking in each country, requires various infrastructure. Recognizing this infrastructure, as well as influences and their challenges when creating electronic banking, a guideline to banks will be a breakthrough. This study seeks to determine factors influencing adoption of electronic banking from the perspective of Ansar bank customers in Tehran examine to finally be able to e-banking will lead to a better future. This study is part of applied research and the research methodology is descriptive data collection and data collection was conducted by questionnaire. Referring to experts and surveys of validity and reliability of the electronic banking by Cronbach alpha is 93% was calculated approved. The population of the research, customers who have active accounts and use electronic banking Ansar bank in Zone 1 in Tehran according to access to them (the provision of information by Bank) were 800 and uses the formula to determine the sample size, 260 of them as samples have been taken into account. So simple random sampling, based on a model questionnaire which its validity and reliability by the supervisor and experts was confirmed by Cronbach's alpha, which is distributed among the Ansar bank customers eventually 200 questionnaires analysis is healthy, raw data by questionnaire and MS Excel software and S.P.S.S after the summaries, category information and the use of Spearman correlation coefficient, was analyzed and it is estimated that, the ease of use and benefit understanding of the factors influencing the adoption of electronic banking. It also uses average rating, the Friedman test and Wilcoxon two sample test found that customers are more reliable ATM and POS machines than telephone banking and Internet confidence placed in the next category.