عنوان پایان‌نامه

طراحی برای ایمنی بر اساس مدل های رفتاری برای شناسایی و تجزیه و تحلیل وضعیت کاری



    دانشجو در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی برای ایمنی بر اساس مدل های رفتاری برای شناسایی و تجزیه و تحلیل وضعیت کاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3001;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69533
    تاریخ دفاع
    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    عباس کرامتی

    در دنیای امروزه، ایمنی یک سیستم به مسئله بسیار مهمی تبدیل شده است که درنظر گرفتن هرچه سریعتر آن(در فرایند طراحی) موجب جلوگیری از پیشامدهای نامطلوب از نظر مالی و جانی میشود . ایمنی را میتوان از دو منظر مورد بررسی قرار داد: ایمنی محصول و ایمنی انسان ،که در این تحقیق، به ایمنی انسان پرداخته شده است. سوال مهمی که مطرح میباشد این است که: ما چگونه میتوانیم وضعیت کاری را در فرایند طراحی ادغام کنیم؟برای پاسخ به این سوال ابتدا، استفاده از مفهوم PSS (محصول-خدمت-سیستم) برای شناسایی قسمت های مختلف سیستم و همچنین فعالیت های مختلف مربوط به هر قسمت مفید میباشد. سپس نظریه FBS که یک تئوری طراحی کارا برای پوشش کامل قسمت محصولات و قسمت خدمات (انسان) از نظر ساختاری و همچنین رفتاری بوده استفاده میشود.در ادامه، طراحان با این سوال مواجه می شوند که "چگونه ما می توانیم وضعیت را در طول فرایند طراحی گام بندی و تجزیه و تحلیل کنیم ؟". برای پاسخ به این سوال، به تعدادی زبان مدل سازی برای مدل کردن رفتار محصول و رفتارهای خدمات برای شناسایی و تجزیه و تحلیل وضعیت کاری نیاز است تا بتوان ایمنی محصول را از اولین و زودترین مرحله در فرایند طراحی بهبود داد. به همین منظور، ما یک روند شامل شش مرحله پیشنهاد داده و برای هر مرحله، یک مدل برای اجرای این مراحل معرفی خواهیم کرد. همچنین، میان این مراحل انسجام لازم وجود داشته و وابستگی بین آنها نشان داده شده است که کاربرد این روند نیز از طریق اجرای آن بر روی سیستم محور محرک انتقال نیرو در انواع تراکتور(PTO) نشان داده است. واژه‌های کلیدی: طراحی برای ایمنی، رفتار، محصول ، خدمت ، وضعیت کاری
    Abstract
    Nowadays, safety is very important issue that must be consider to prevent from possible adverse consequences. In this context, the term “design for safety” (DfS) captures this effort to integrate the knowledge of safety in the design process. Safety can be referred to product safety and human safety. In this research, the focus is on the “human safety. The reviewing of the literature shows that conditions of use are not or poorly taken into account during the design phase and there are always a gap between what is imagined in design and what is happen during the product utilization. Since in the real word, the hazard can be occurred, therefore, it is crucial to analysis the hazardous condition and for this analysis, working situation should be analyze. But the important question is: How we can integrate working situation in the design process? For this purpose, firstly, different parts of system must be identified. Then, the different activities related to each parts must be identified and investigated. For these purpose, concept of PSS (product-service-system) used as a model to represent the defined “operating system” composed of interdependent product parts and service parts .Also, we need a design theory which covers the product part and service (human) part as well as their behavior. Among different design theories and methodologies, FBS theory considers all of these parameters. After that, designers face with the question of” How we can formalize and analyze situation during design process?”.To answer to this question, some modelling languages are needed to model behaviors of product and behaviors of service for identifying and analyzing working situation to improve safety of the product from the earliest phase in design process. Indeed, in this study, our objective is presenting a procedure which be able to help the designer to implement all of these steps from first to end easily. Therefore, we proposed a procedure consists of six steps and for each step, we introduce a model to formalize these steps. And, the existed coherence and dependency between these steps have been illustrated.Finaly, the applicability of the approach is demonstrated through the application to a Power Take-Off (PTO) drive shaft Keywords: Design for Safety, Behaviour, Product, Service, Working situation