عنوان پایان‌نامه

سنجش دانش منظورشناسی زبان زبان آموزان:با استفاده از ارزیابی پویای مبتنی بر وب



    دانشجو در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سنجش دانش منظورشناسی زبان زبان آموزان:با استفاده از ارزیابی پویای مبتنی بر وب" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70096
    تاریخ دفاع
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    چکیده پژوهش حاضر با این اهداف صورت پذیرفت: (الف) ارزیابی و ارتقاء سطح دانش منظورشناسی زبانی فراگیران زبان انگلیسی با سطوح زبانی مختلف با به کارگیری ارزیابی پویای مبتنی بر وب (ب) سنجش میزان بهبودی عملکرد زبان آموزان از آزمون ارزیابی پویا و تاثیر آن بر عملکرد آنها در پس آزمون (ج) رابطه میان سطح بالقوه یادگیری زبان آموزان و عملکرد آنها در پس آزمون و (د) ارزیابی سودمندی راهنمایی های ارائه شده به زبان آموزان در آزمون پویا و رابطه آن با سبک های یادگیری زبان آموزان. پژوهشی آزمایشی بمنظور بررسی پایایی آزمون ها و میزان اثربخشی آزمون ها صورت پذیرفت. پایایی آزمون ارزیابی پویا و پس آزمون به ترتیب 815/. و 814/. به دست آمد. چهل و پنج زبان آموز که همگی دانشجوی رشته زبان انگلیسی بودند یک آزمون تععین سطح زبان، یک آزمون ارزیابی پویای سطح دانش منظورشناسی زبان آموزان، یک پس آزمون، و یک پرسشنامه تعیین سبک های یادگیری (رید، 1987) را در پژوهش اصلی انجام دادند. رابطه میان سطح زبانی فراگیران زبان انگلیسی و درک آنها از معنای ضمنی ، عملکرد زبان آموزان در آزمون ارزیابی پویا و پس آزمون، همبستگی سطح بالقوه یادگیری زبان آموزان و عملکرد آنها در پس آزمون، تاثیر راهنمایی ها و رابطه آن با سبک یادگیری زبان آموزان تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که میزان درک منظورشناسی زبانی فراگیران زبان انگلیسی رابطه مستقیمی با سطح زبانی آنها دارد. اگرچه درک معنای تلویحی تفاوت معناداری را در پس آزمون نشان نداد اما کنش گفتاری به میزان معناداری بهبود یافت. نتایج نشان داد که سطوح بالقوه یادگیری بالاتر فراگیران زبان انگلیسی با عملکرد بهتر آنها در پس آزمون همراه می باشد. زبان آموزانی که در ارزیابی پویا راهنمایی دریافت کرده بودند چه به صورت ضمنی و چه مستقیم نسبت به کسانی که اصلا راهنمایی دریافت نکرده بودند عملکرد بهتری در پس آزمون داشتند اما بین نوع راهنمایی انجام شده در آزمون پویا و سبک های یادگیری زبان آموزان رابطه معناداری مشاهده نگردید. مطالعه حاضر نشان داد که سطح زبانی فراگیران تاثیری مثبت بر درک منظورشناسی آنها دارد؛ راهنمایی ارائه شده از طریق ارزیابی پویا می تواند عملکرد آنها در پس آزمون را ارتقاء دهد. همچنین سطوح بالقوه یادگیری بالاتر نشان می دهد که فراگیران به راهنمایی های ارائه شده بهتر پاسخ می دهند و فراگیران با سطح زبانی پیشرفته، بر خلاف فراگیران با سطح زبانی پایین تر که بیشتر به راهنمایی های مستقیم نیاز دارند، برای یافتن پاسخ صحیح به راهنمایی های ضمنی نیاز دارند. کلمه های کلیدی: ارزیابی پویا، پس آزمون، مداخله، سطح یادگیری بالقوه زبان آموزان، دانش منظور شناسی زبانی، و معنای ضمنی
    Abstract
    Abstract This study aimed to: (a) assess and promote learners’ Metapragmatic knowledge using a web-based dynamic assessment (DA) across proficiency levels, (b) evaluate learners on their gain scores from DA to transfer test, (c) examine the relationship between learners learning potential score (LPS) and their performance on a transfer test, and (d) look into the effectiveness of the mediation provided in the DA to promote learners’ zone of proximal development (ZPD) and its relationship with EFL learners’ learning styles. A pilot study was conducted for the purpose of checking reliability of the tests and efficacy of the hints. The hints (mediation) were provided for the learners in a pre-determined way, ranging from implicit to explicit. The DA test showed a reliability of .82 and the transfer test a reliability of .81. Forty- five learners, all majoring in English in Iran completed a proficiency test, a pragmatic DA test, a transfer test, and answered a learning style questionnaire (Reid, 1987) on a 5-point Linkert scale for the general study. The learners’ performance on the dynamic and transfer tests, the go togetherness of their LPS and their scores on the transfer test, and the effectiveness of the mediation and its relationship with their learning style were analyzed. The results revealed that learners’ comprehension of implied meaning was statistically significant for both idiosyncratic implicatures and indirect refusals across proficiency levels. Although idiosyncratic implicatures did not show a significant improvement from DA to transfer but indirect refusals were improved significantly. Learners’ higher learning potential scores (LPS) was associated with higher scores on the transfer test (TT). And learners who received more explicit and implicit hints favored from the DA than those who did not and there was not a statistically significant relationship between learners’ learning styles and type of the hints. This study shows that proficiency has a positive effect on learners’ comprehension of implied meaning; providing mediation through DA can improve learners’ performance on a subsequent test; higher LPS shows that learners are more responsive to the provided mediation and advanced learners, contrary to learners with less proficiency who needed more explicit hints, are more in need of implicit hints. Key words: Dynamic assessment (DA), transfer test (TT), mediation, learners’ learning potential score (LPS), metapragmatic knowledge, implied meaning