تحلیل کارآمدی سازو کار نظارت بر اجرای تعهدات اعضا در نظام ملل متحد
- رشته تحصیلی
- حقوق بین الملل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69829;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002044
- تاریخ دفاع
- ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدرضا ملت کرکوندی
- استاد راهنما
- مهدی حدادی
- چکیده
- امروزه حقوق بین الملل به عنوان حقوق ناظر بر رفتار تابعان جامعه بین المللی نقش آفرینی می نماید . اجرای تعهدات بین المللی این تابعان از چالش های مهمی است که این شاخه از حقوق با آن مواجه است.اجرای حقوق بین الملل را نباید از شرایط ایجادی حقوق بین الملل دانست ،بلکه از جمله شرایطی است که به اثر گذاری آن کمک می نماید و بایستی در همین چارچوب به این حقوق نگریسته شود.بی شک ضمانت اجراهای حقوق بین الملل با حقوق داخلی قابل قیاس نیست ولی این دلیلی بر فقدان ضمانت اجرا برای حقوق بین الملل نیست .حقوق بین الملل از آن جهت که حقوقی پویاست و سیر تکاملی خود را طی می نماید ،دارای ضمانت اجراهایی است که با این سیر تحول پیش رفته است.سه دوره خودیاری ،خود محدود سازی و عصر نظام های خود بسنده در این سیر تحول قابل مشاهده است که مطالعه اجرای حقوق بین الملل از این نگاه ،کم تر صورت پذیرفته است. وجود هر کدام از این دوره ها مانع از اعمال دیگری نیست و صرفاً بیانگر سیر تحول اجرای حقوق بین الملل است ولی آنچه که پر واضح است این می باشد که هنوز اصل خودیاری جایگاه مهمی را در روابط تابعان حقوق بین الملل دارا می باشد وهمچنان اراده دولت ها است که در اجرای حقوق بین الملل اثر گذار است. هر کجا که سخن از اختیار و اراده در میان است وجود ابزار کنترلی به نام نظارت برای جلوگیری از انحطاط اراده ها غیر قابل چشم پوشی است. در این میان نظارت های بین المللی سازمان یافته اثر گذاری بیشتری نسبت به نظارت های یک جانبه و دو جانبه دارد و این اثر گذاری هم در هر کدام از سازمان های بین المللی متفاوت خواهد بود زیرا اهداف ، عملکرد و ماهیت سازمان های بین المللی یکسان نیست.شیوه های نظارت بسته به نوع جمع آوری اطلاعات متفاوت می باشد و به دو دسته آئین های ترافعی(شکایت) و غیر ترافعی(گزارش،بازرسی و حقیقت یابی) قابل مطالعه است .وجود همه این آئین ها برای ساز و کارهای نظارتی لازم است زیرا جمع این ها می تواند اطلاعات دقیق و عمیقی را از اجرای تعهدات اعضا به سازمان بدهد. در این بین بازرسی ها به دلیل آنکه اطلاعات مستقیم دریافت می گردد منبعی موثق تر و معتبرتر است و در نظام ملل متحد هم ،ساز و کار بازرسی سازمان بین المللی انرژی اتمی از این حیث ممتاز است. اما نظارت صرفاً جمع آوری اطلاعات نیست بلکه تحلیل ،ارزیابی و ارائه نتیجه را هم به همراه دارد.در ق
- Abstract
- Abstract Today, international law plays a main role as a supervisor on the behavior of the subjects in international society. The enforcement of international obligations is one of important challenges of this law. The enforcement of international law is one of related conditions that helps its effectiveness. Therefore, it should be considered within this framework. Undoubtedly, the sanction of the enforcement of international law is not comparable to of internal law. However, it does not mean lack of sanction for the enforcement of international law. International law is dynamic and evolving. Therefore, its sanction follows these characteristics. This evolution direction covers three periods including self-help, self-limiting and self-contained systems that few studies have been conducted in this area. The existence of each period is not considered as a barrier for other periods. They gust indicate evolution direction in the enforcement of international law. However, self-help principle have an important position in the relations between the subjects of international law and government's wills affect the enforcement of international law. The existence of controlling tool called supervision cannot be ignored while speaking about wills and authorities. International organized supervisions are more effective than other unilateral supervisions and this effectiveness is different in different international organizations because purposes, functions and nature of international organizations are not similar. The methods of the supervision are different based on the method of collecting information and they are divided into contentious procedure (complaint) and non – contentious procedure (report, inspection and fact – finding). These procedures are necessary for supervision mechanisms because they can offer detailed information about the enforcement of the member's obligations to organization. Inspection is more reliable than others because of receiving direct informat