عنوان پایاننامه
توسعه گردشگری فرهنگی ایران: مطالعه موردی گردشگران چینی (۲۰۱۵-۲۰۱۱)
- رشته تحصیلی
- مطالعات ایران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IR12 267 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72295;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IR12 267 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72295
- تاریخ دفاع
- ۱۴ آذر ۱۳۹۴
- دانشجو
- رولینگ فو
- استاد راهنما
- مهدی آهوئی
- چکیده
- پایان نامه حاضر شرایط کنونی گردشگری فرهنگی ایران را با عطف به گردشگری خروجی چین به ایران بررسی می کند. هدف از این پایان نامه پاسخ به این پرسش است که چرا در مقایسه با ترکیه و مصر، تعداد زیادی از گردشگر های چینی به ایران سفر نمی کنند. این مطالعه مبتنی بر چارچوب نظری «ساختار و عامل» از آنتونی گیدنز است. از این چارچوب نظری معمولا در مطالعات مباحث مربوط به شکل گیری رفتار انسان ها استفاده می شود. ساختار (ICHHCO، زیرساخت، رسانه ها، دولت و آژانس های مسافرتی) به عنوان تمهیدات مکرر الگویی، انتخاب و فرصت های انسان را متاثر و محدود می کند. عامل ها (گردشگر های چینی) افراد مستقلی هستند که می توانند آزادانه انتخاب کنند. بحث «ساختار درمقابل عامل» افراد را به عنوان عواملی آزادی تعیین می کند که به وسیله ساختار اجتماعی دیکته می شوند یا بر ساختار اجتماعی تاثیر می گذارند. با استفاده از این چارچوب نظری در مطالعه حاضر، نتیجه می گیریم که اگرچه دولت ایران بیان کرده است که گردشگرهای ثروتمند چینی بیشتری را به ایران جذب می کند، مردم چینی زیادی به دلیل ملاحظات امنیتی، امکانات ناکافی و انتشارات تبلیغی کم به ایران سفر نخواهند کرد. علاوه بر این، قیمت گذاری غیرمنطقی تورهای گروهی به ایران ازسوی آژانس های مسافرتی چین، تاحدودی گردشگرهای چینی را از سفر به ایران با تورهای گروهی منع می کند.
- Abstract
- The current thesis evaluates current status of Iran’s cultural tourism with reference to the Chinese outbound tourism to Iran. The purpose of this thesis is to answer why there are not as many Chinese tourists travelling to Iran as compared to other countries in the region. This study is based on Anthony Giddens’ “Structure and agent” theoretical framework. This theoretical framework is usually applied to study in standing debates in shaping human behavior. Structure (ICHHCO, infrastructure, media, state, travel agencies) as recurrent patterned arrangements influence and limit human’s choice and opportunities. Agents (Chinese tourists) are independent individuals who can choose their own choices freely. The “structure versus agent” debate determines individuals as free agents dictated by social structure or influence social structure. Using this theoretical framework in the present study I conclude that although Iranian government defined it as a goal to attract more rich Chinese tourists to travel to Iran, however, due to the security concerns along with Iran’s poor tourism facilities as well as its bare minimum publications to promote tourism internationally, not many Chinese outbound tourists travel to Iran. In addition, the unreasonable pricing of group tours to Iran by Chinese travel agencies somehow hinders Chinese outbound tourists from traveling to Iran with a package tour. Key words: Iran, cultural tourism, China, Chinese outbound tourist, ADS, publicity, security