طراحی داخلی دبستان دخترانه خرد
- رشته تحصیلی
- معماری داخلی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10894;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70851
- تاریخ دفاع
- ۰۶ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- زهرا حاجی میری
- استاد راهنما
- سیدغلامرضا اسلامی
- چکیده
- دبستان اولین جامعه ایست که کودک به طور کاملا مستقل از خانواده با آن روبرو شده و به یادگیری و شکوفایی توانایی هایش به طور منسجم و سازمان دهی شده می پردازد. مسئله اینجاست که کودکان یکسان نبوده و هر یک زمینه هوشی و توانایی های متفاوتی دارند و همچنین از طرق مختلفی، آموزه ها را فرا می گیرند، که این تفاوتها گاها مورد غفلت واقع شده و آموزش تک بعدی در کلاس ها و فضاهای ثابت و غیر منعطف باعث می شود که تنها گروهی از کودکان به شکوفایی رسیده و "باهوش" تلقی شوند و باقی کودکان مسیر رشد استعدادهای خود را به درستی پیدا نکنند. در این پژوهش ابتدا کودک و 9 زمینه هوشی که در کودک بالقوه است شناسایی می شود و سپس به شناخت فرآیند یادگیری از سه روش کلی شنیداری، دیداری، و حرکتی پرداخته می شود. در نهایت طراحی فضاهای اصلی دبستان منظومه خرد با هدف ایجاد زمینه برای یادگیری کودک در تمام زمینه های هوشی و فرآگیری شکل می گیرد که طبیعتا با در نظر گرفتن اصول اولیه معماری فضای آموزشی کودک و نیز مسائل روانشناسانه ای مثل فرم و رنگ بوده تا آسایش کودک به حداکثر خود برسد.
- Abstract
- Elementary school is the first society that a child encounters independently and starts to learn and flourish in an organized way. Since children have different abilities and intelligences, and also they learn through different ways, flexibility of the educational spaces should be considered as an essential factor. As these differences are neglected in many schools, just some groups of children are known as “intelligent” students, while others cannot find their way to know their capabilities. This research tries to get to know a “child” and nine types of intelligence as psychologists believe, and three types of learners that are auditory learners, visual learners and kinesthetic learners. Finally, main educational spaces of “Manzoome-ye-Kherad” elementary school are designed to serve all kinds of intelligent children. It is obvious that considering basic school design principals and psychological matters are needed to create a standard, comfortable and safe place for children’s learning.