عنوان پایان‌نامه

توانایی جهت یابی صدا در دانش آموزان نابینای گلبالیست ،نابینایی غیر گلبالیست همسالای بینایی آنها



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "توانایی جهت یابی صدا در دانش آموزان نابینای گلبالیست ،نابینایی غیر گلبالیست همسالای بینایی آنها" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 834;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73721;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 834;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73721
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۴
    دانشجو
    صاحب یوسفی
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    جهت یابی صدا، توانایی شنونده برای تشخیص جایگاه تولید صدا با توجه به جهت و فاصله آن است، هدف از این مطالعه بررسی مهارت جهت یابی اصوات در بازیکنان نابینای گلبال، نابینای غیر بازیکن و همسالان بینای آن ها می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان شاغل به تحصیل در دبیرستان های پسرانه بینا و نابینای شهر تهران هستند. نمونه آماری در این پژوهش شامل 20 نفر دانش آموز نابینای گلبالیست که به صورت در دسترس و 20 نفر دانش آموز نابینای غیر گلبالیست بود که به صورت تصادفی از مدرسه شهید محبی انتخاب شدند، 20 نفر دانش آموز بینا نیز به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی جهت یابی صدا با استفاده از پروتکل مربوط آزمودنی در مرکز یک اتاق اکوستیک که در آن چهار بلندگو تعبیه شده بود قرار گرفت. اصوات مختلف با شدت 70 دسی بل ارائه شدند. نتایج نشان دادند که دانش آموزان نابینای بازیکن گلبال نسبت به نابینای غیر بازیکن و همسالان بینای آنها در جهت یابی صدا عملکرد بهتری دارند (001/0>?p). با توجه به این یافته می توان نتیجه گرفت که ورزش های خاص نابینایان مانند گلبال عملکرد جهت یابی صدا را بهبود می بخشد. عملکردی که قابلیت فرد نابینا را در تحرک و جهت یابی ارتقاء می بخشد.
    Abstract
    Sound localization is the ability to identify the position of source of sound depending on the direction and distance from sound location. This study was aimed to determine the sound localization ability of students with visually impairment in goalball players, non- goalball players groups and their peers with normal vision. The population consisted of all high school students studying in blind and sighted in Tehran. The sample consisted of 20 students who are goalball players available and 20 non goalball players students were selected randomly from spacial school for blind student (Shahid Mohebi), and 20 students were randomly selected ordinary. To verify the sound localization, the subject at the center of an acoustic room in which was embedded with 4 speakers. There was Different sounds at 70 decibels. The results showed that blind students goalball player, blind other players and their sighted peers disagree. Key words: sound localization, blind person, golball