عنوان پایان‌نامه

اریابی قابلیت دسترسی و طراحی کشسان سیستم کنترلی حمل و نقل ریلی و زیر سیستم های آن



    دانشجو در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اریابی قابلیت دسترسی و طراحی کشسان سیستم کنترلی حمل و نقل ریلی و زیر سیستم های آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3069;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70778
    تاریخ دفاع
    ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    طراحی ماکرو سیستم های پیچیده به دلیل وجود نیازمندی های بسیار و تعدد و تنوع در گروه های درگیر، از جمله فرآیندهای چالش برانگیز به حساب می آید. بنابراین، نیاز برای ارائه چارچوبی مناسب در جهت مدیریت فرآیندهای طراحی و توسعه چنین سیستم های پیچیده ای به وضوح احساس می شود تا مهندسین سیستم را در طراحی هر چه کاراتر این نوع سیستم ها یاری رساند. در این پژوهش، ابتدا یک چارچوب گام به گام در جهت طراحی ماکرو سیستم های پیچیده ارائه می گردد تا تمامی نیازمندی های سیستم، در نظر گرفته شده و اقناع شوند. سپس، چارچوب پیشنهادی برای سیستم علامت دهی حمل و نقل ریلی که یک سیستم بزرگ و پیچیده می‌باشد، تشریح و توضیح داده می شود. هم چنین، به منظور پیاده سازی برخی از گام های چارچوب پیشنهادی برای سیستم علامت دهی ریلی، این سیستم با توجه به مفهوم سیستمی از سیستم‌ها (SOS) مدلسازی شده و جریان اطلاعات در میان زیرسیستم های آن توسط نرم افزار شبیه سازی FlexSim مدل می شود. در ادامه، قابلیت دسترس پذیری سیستم به عنوان تابعی از قابلیت اطمینان، نگهداری و تعمیر با استفاده از مفهوم ویژگی برآیند ارزیابی می شود. هم چنین، به منظور شناسایی سیستم های شبکه‌ای، اطلاعاتی و ارتباطی به کار رفته در سیستم‌های علامت دهی کنونی در سراسر اروپا پرسشنامه هایی تهیه و نتایج آن ها به نمایش گذاشته شده اند. بعلاوه، بر اساس مرور ادبیات صورت گرفته و نظر خبرگان، رویکردی مناسب در رابطه با تجزیه و تحلیل ریسک‌های ناشی از حملات سایبری و خصمانه معرفی گردیده است. واژگان کلیدی: چارچوب طراحی، سیستم علامت دهی حمل و نقل ریلی، سیستم کنترل صنعتی، قابلیت اطمینان و اعتماد، دسترس پذیری، شبیه سازی، مدیریت ریسک، امنیت
    Abstract
    Complex macro-system design is considered as a challenging process, due to the various requirements and different teams involved. Thus, it is obviously essential to present a proper framework in order to efficiently aid engineers for design and development process of this complex systems. In this study, at first, a gradual framework for complex macro-system design is proposed to consider and meet all the design requirements. Then, the proposed framework is illustrated for railway signaling system as a complex macro-system. Also, in order to implement some steps of the proposed framework for the case study, the railway signaling system is modeled by system of systems concept and FlexSim simulation software is used to information flow modeling through its subsystems. After that, system’s availability is evaluated as a function of reliability and maintainability using emergent property concept. In addition, in order to identify the networked, information, communication systems applied in the existing railway signaling systems across Europe, questionnaire has been provided and the results are presented. Furthermore, according to the literature and expert judgments, an appropriate approach has been introduced for malicious and cyber-attacks risk analysis. Keywords: Design framework, railway signaling system, industrial control system, dependability, availability, simulation, risk management, security