عنوان پایان‌نامه

رابطه کارکرد خانواده و منزلت های هویت من دانشجویان با مهارت های زندگی آنها



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه کارکرد خانواده و منزلت های هویت من دانشجویان با مهارت های زندگی آنها" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 632;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 632;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74912
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    عباس رحیمی نژاد

    هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه کارکرد خانواده و منزلت های هویت من دانشجویان با مهارت‌های زندگی آن ها بود. در این راستا،380 نفر از دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های تبریز ،که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و با استفاده از مقیاس مهارت‌های زندگی، مقیاس کارکرد خانواده و پرسشنامه سنجش عینی هویت من مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. به منظور بررسی فرضیه های پژوهشی از همبستگی کانونی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین کارکردهای خانواده و مهارت‌های زندگی بین شخصی رابطه مثبت؛ بین کارکردهای خانواده و مهارت‌های زندگی درون شخصی رابطه مثبت؛ بین منزلت های هویت عقیدتی من از جمله، دنباله روی هویت عقیدتی، هویت یافتگی عقیدتی و مهارت های زندگی بین شخصی رابطه مثبت؛ بین سردرگمی هویت عقیدتی و بحران زدگی هویت عقیدتی با مهارت های زندگی بین شخصی رابطه منفی؛ بین منزلت‌های هویت بین شخصی من از جمله، دنباله روی هویت بین شخصی، هویت یافتگی بین شخصی و مهارت‌های زندگی درون شخصی رابطه مثبت و بین سردرگمی هویت بین شخصی و بحران زدگی هویت بین شخصی با مهارت‌های زندگی درون شخصی رابطه منفی وجود دارد. هم چنین یافته‌ها نشان داد که اولین ریشه کانونی متغیر پیش بین، 28 درصد همبستگی کانونی از واریانس در متغیر کانونی ملاک و دومین ریشه نیز 9 درصد از واریانس متغیر های کانونی ملاک را تبیین و پیش بینی می نماید. سایر ریشه ها نقش کمتری در تبیین و پیش‌بینی متغیرهای ملاک، مهارت های زندگی داشتند
    Abstract
    The present study aims at examining the relationships of family functioning and ego identity statuses with life skills. The sample consists of 380 college students selected using stratified random sampling among Tabriz college students studying in an academic year 2014-2015. The instruments employed in this study include the Life Skills Scale (LSS), Family Assessment Device (FAD) and the Objective Measure of Ego Identity Status (EOMEIS). The research method was correlation. Data were analyzed using a canonical correlation analysis (CCA) on the SPSS software 18.a)The results showed a positive relationship between family functioning and interpersonal and intrapersonal life skills, b) positive relationship between ideological ego identity statuses (foreclosure and achieved) and interpersonal life skills, c) a negative relationship between ideological diffusion, moratorium and interpersonal life skills, d) a positive relationship between interpersonal ego identity statuses (foreclosure and achieved) and intrapersonal life skills, and e) a negative relationship between interpersonal diffusion, moratorium and intrapersonal life skills. The findings showed that the first canonical root of predictor variable predicted and explained 28 percent and the second root 9 percent from the criterion variables variance of life skills. Other roots had fewer roles in predicting criterion variables