عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر اقدامات زنجیره تامین بر پایداری سازمانی شرکت ها با در نظر گرفتن نقش میانجی مزیت رقابتی (مطالعه موردی: زنجیره تامین شرکت سایپا)




    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80932;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80932
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    مهرداد زلفی
    استاد راهنما
    محمدرضا تقی زاده یزدی

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر «اقدامات زنجیره تامین» بر « مزیت رقابتی » و «پایداری» در شرکت سایپا است. امروزه هیچ شرکتی نمی تواند از مدیریت زنجیره ی تأمین چشم پوشی کند و انتظار بقا داشته باشد..شناخت و بررسی اقدامات مختلف زنجیره تأمین، درک بهتری از روابط و تعاملات بین تأمین کنندگان را موجب می شود و با استفاده از آن می توان به عملکرد بهتر زنجیره تأمین دست یافت. از طرف دیگر دستیابی به مزیت رقابتی برای هر سازمان یک موقعیت قابل دفاع در مقابل رقبا ایجادکرده و شامل قابلیت هایی است که سازمان را از رقبا متمایز می کند.همچنین قابل ذکر است امروزه تضمین توسعه پایدار هر کشور منوط به حفظ و استفاده بهینه از منابع محدود و غیر قابل جایگزین، توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در آن کشور شده است و اقدامات گوناگونی برای مواجهه با این مسئله توسط دولتها انجام گرفته است که از جمله آنها اعمال قوانین و اصول پایدار مانند استفاده از مواد خام سازگار با محیط زیست در مراکز تولیدی وصنعتی، کاهش استفاده از منابع انرژی فسیلی و نفتی، بازیابی و استفاده مجدد ضایعات شرکتها، برقراری اصول مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمانهای بخش دولتی و خصوصی است. این اقدامات میتواند به بهبود فرآیند تولید، افزایش سوددهی )در بلند مدت( و دستیابی به بازارهای جهانی که به تازگی نسبت به محیط زیست و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها بسیار حساس شده اند کمک کند. این پژوهش بر آن است تا با معرفی این مفاهیم و با مرور جامع ادبیات موضوع و شناسایی عوامل و شاخص های کلیدی مرتبط با آن و ارائه مدلی مفهومی در این زمینه، چراغ راه شرکت ها در پیاده سازی اقدامات زنجیره تامین و و ارتقای مزیت رقابتی و پایداری آن ها باشد. در این راستا پس از مرور جامع ادبیات، اقدامات زنجیره تامین (شامل مشارکت استراتژیک با تامین کنندگان، تمرکز بر مشتریان، سهیم شدن در اطلاعات، تولید به هنگام، رعایت استانداردهای بین المللی و مدیریت کیفیت جامع)، مزیت رقابتی (شامل رهبری هزینه، تمایز، تمرکز)و پایداری (شامل پایداری اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی) مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری شامل مدیران و خبرگان 25 شرکت حاضر در زنجیره تامین شرکت سایپا است که از نظرات 125 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخابی از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. روش پژوهش مورد استفاده در این بررسی توصیفی از نوع همبستگی می¬باشد. تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز در دو بخش اصلی آزمون میانگین و روابط مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان دهنده رابطه¬ی علی مثبت و معنی¬داری میان «اقدامات زنجیره تامین » و « مزیت رقابتی » می¬باشد. همچنین رابطه مستقیم و غیر مستقیم بین « اقدامات زنجیره تامین » و «پایداری» تایید شد
    Abstract
    This study aims at investigating on impact of supply chain practices on competitive advantage and sustainability in Saipa Company.Now adays no company can condone tahe supply chain management and except survive. Recognition and investigation of different supply chain practices cause a better perception of relationships and dealings with suppliers and with it we can achieve to better supply chain performance. In other hand achieving to competitive advantages make a vindicable situation for any organization in dealing with competitors. It is noteworthy that todays, assurance of sustainable development in any country is dependent on protection and optimized using of limited and Irreplaceable resources and social and economic sustainable development in that country. And governments do different practices to dealing with this problem including inforcement of sustainable laws and Principles like using of raw materials that are Compatible with environment in Manufacturing and industrial centers, reduction the using of oil and fossil energy resources, Retrieval and reuse of corporate’s wastages and implementing of social responsibility principles in Public and private organizations. These practices can help to improving production process, increasing Profitability (long time) and achieving to global markets that recently have becom very Sensitive toward environment and social responsibility in organizations.This study is to elaborate on these concepts and give comprehensive review of the literature as well as identify the key indicators, providing a conceptual model in this context, which can guide firms in implementing supply chain practices and promotion of competitive advantages and sustainability. In this regard, after a comprehensive review of the literature, supply chain practices (including strategic partnership with suppliers, information sharing, focusing on customers, JIT, Observance of international standards and TQM), 153 competitive advantage (including Cost leadership, centralization, and differentation), and sustainability (including economic, environmental and social) have been studied. The statistical population consists of company executives and experts in the supply chain of Saipa company; opinions of 125 of its members were used as a selective sample identified by simple random sampling method. Research method used for this study was descriptive-correlation. Data analysis was conducted in two parts: T-test and relationships based on structural equation model. The results of structural equation modeling show a positive and significant causal relationship between supply chain practices and competitive advantage and sustainability. Also the relationship between supply chain practices and sustainability was confirmed indirectly. Keywords: supply chain practices, Competitive Advantages, Saipa company, Structural Equation Modeling (S.