مقایسه وضعیت سلامت روانی والدین کودکان بیش فعال (ADHD) با کودکان سالم
- رشته تحصیلی
- مشاوره - مشاوره خانواده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 470;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70618
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- امیرحسین منتظری قهجاورستانی
- استاد راهنما
- یاسر مدنی
- چکیده
- بیش¬فعالی اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی در بعضی کودکان بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد و نگرانی و استرس وارد آمده به والدین این کودکان می¬تواند در دراز مدت بر سلامت روان آن¬ها تاثیرات منفی و غیر قابل جبرانی از جمله در برخورد با کودک خود بر جای بگذارد. این پژوهش یک مطالعه علی- مقایسه¬ای از نوع مقطعی است که در آن سلامت روانی والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه هدف به روش خوشه-ای تصادفی چند مرحله¬ای استفاده شده و پرسشنامه کانرز توسط والدین دانش آموزان تکمیل شد و کودکان دارای نقص توجه - بیش فعال به تعداد 30 دانش آموز شناسایی شده است. سپس از بین دانش آموزان سالم به تعداد گروه آزمایش، 30 والد به عنوان گروه والدین کودکان عادی انتخاب شدند. نتایج آزمون t نشان داد بین میانگین سلامت روان در مادران کودکان سالم (4/5±7/17) تفاوت چشم¬گیری با مادران کودکان مبتلا به بیش فعالی (84/6±36/29) وجود دارد (0/0= p). همچنین بین نشانه¬های جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی مادران در دو گروه کودکان سالم و مبتلا به بیش فعالی تفاوت معنی¬داری وجود دارد (05/0< p). بر این اساس، می¬توان دریافت که والدین کودکان بیش فعال در تمام ابعاد سلامت روانی ضعیف¬تر از والدین کودکان سالم می¬باشند و با روش¬های مشاوره و آموزش مدیریت صحیح می¬توان این وضعیت را بهبود بخشید.
- Abstract
- Between the Parents Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Normal Children Abstract Hyperactivity disorder includes being overly mobile, having inattention, and display sudden behaviors, which is seen in some children more frequent and with more intensity than in others. In the long-term, the stress from this condition can bring negative and hard-to-repair health effects on these children's parents. This was a comparative study looking cross-sectionally at the mental health of parents with ADHD. The target population was selected using random cluster sampling method, and Conners questionnaire filled by students' parents. Thirty (30) students meeting the criteria of ADHD were identified, and along with 30 students without ADHD helped form group of parents in experimental and control groups. Results from running t-test indicates a significant difference (p=0.0) between average mental health of mothers with healthy children (17.7±5.4) compared with mothers who have an ADHD child (29.36±6.84). Additionally, there was seen a significant difference (p<0.05) in physical symptoms, anxiety, abnormal social functioning, and depression in mothers with a child with ADHD and those with children who had no ADHD. Therefore, it can be concluded that parents who have children with ADHD may be more vulnerable in all mental health domains, compared with their normal counterparts. Counseling and psychoeducational interventions may be of significant help to these parents. Keywords: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), parents, mothers, children, mental health