عنوان پایان‌نامه

بررسی الگوی رسوب گذاری در بندر نوشهر قبل و پس از ساخت اطاله موج شکن با درنظر گرفتن جنبه های زیست محیطی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی الگوی رسوب گذاری در بندر نوشهر قبل و پس از ساخت اطاله موج شکن با درنظر گرفتن جنبه های زیست محیطی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1350;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70791
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    فرهاد سخایی
    استاد راهنما
    محمد حسین نیک سخن

    فرسایش، آبشستگی و رسوب گذاری پدیده های غالبی هستند که همواره در طراحی سازه های دریایی و ساحلی می بایست به آن ها توجه شود. تحقیق پیش رو به بررسی پدیده فرسایش و رسوب-گذاری در بندر نوشهر پرداخته و تغییرات بستر را مورد مطالعه قرار می دهد. از آنجا که محیطدریاها محیط های پویایی هستند، لذا شناخت و آگاهی از سیر تغییر و تحولات آنها بسیار موثر در کارایی هرچه مفیدتر سازه های دریایی از جمله بنادر، اسکله ها و موج شکن ها می باشد. نیل به این هدف مستلزم شناخت و مدلسازی روند جریانات و امواج و تاثیر حاصل از اندرکنش موج و جریان، حجم آورد و برداشت رسوبات و نیز شناخت جنس رسوبات انتقالی می باشد. از طرفی تامین عمق مناسب در خلیج ها و بنادر به منظور تردد مناسب و بدون مشکل کشتی¬ها به تمهیدات خاصی از جمله لایروبی بستر )جلوگیری از انباشت رسوبات و بالا آمدن بستر و جلوگیری از کاهش عمق بستر( نیازمند است. همچنین در کنار تامین عمق بستر، داشتن محیطی اَمن و عاری از امواج برای تسهیل در ورود و خروج کشتی ها ضروری می باشد. موج شکن با گرفتن انرژیِ امواجِ برخوردی و مستهلک کردن آن ها منطقه ای آرام در سمت ساحل برای تردد کشتی ها در بنادر ایجاد می کند. در این تحقیق به مدلسازی حوضچه و محدوده ای از شرق و غرب بندر نوشهر پرداخته شده و تاثیر پارامترهای مختلف از جمله نقش باد و جریانات در انتقال رسوبات مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین ترتیب که ابتدا با جمع آوری داده های مختلف باد، موج و هیدروگرافی بستر، مدلسازی محدوده مورد مطالعه درنرم افزار مایک 21 انجام گرفت، سپس برای بررسی رسوب منطقه مدول های هیدرودینامیک و انتقال ماسه بطور همزمان اجرا شد، در نهایت تغییرات بستر برای بازه های مختلف بدست آمد. نتایج حاصله از این مطالعه شامل خروجی های تغییرات سطح بستر، جهت و سرعت جریان در داخل حوضچه بندر نوشهر و اطراف آن و نرخ تغییرات بستر می باشد. مدلسازی توسط نرم افزار مایک 21 ورژن 2012 انجام شده است، اما برای بررسی موشکافانه تر پدیده بسیار حائز اهمیت رسوب مدلسازی توسط نرم افزار آرک جی آی اس نیز صورت گرفته است، که با مقایسه نتایج حاصل از دو مدل قضاوت جامع تری نسبت به روند رسوب گذاری در محدوده مورد مطالعه بدست آمد. علاوه بر آن با بهره گیری از جی آی اِس شکل بسیمتری حوضچه بندر نوشهر در سال های مختلف که داده های ه
    Abstract
    Erosion, scour and sedimentation are the most common phenomena which should be considered in the design of marine structures. Seas and oceans are dynamic environments, hence gathering more and more information about their bathymetric changes and pursuing their historical evolution could be fruitful in the efficiency and durability of marine structures such as: jetties, groins and breakwaters. To achieve this goal one desperately needs to know about currents and waves and the effects of their interactions. Also one needs to know about the rate of sedimentation (Net Gain), and erosion (Net Loss) in the field. On the other hand to obtain a sufficient depth in order to facilitate marine traffics in the harbors the rate of sediment deposition must be calculated and plan for effective annual dredging programs. In addition creating a calm situation inside the pool of harbor for ships to anchor is needed. Breakwaters will fulfil this duty by damping the energy of waves through diffraction, but it is necessary to be aware of the negative aspects of sediment deposition in the upstream and erosion in downstream of the current due to construction of breakwaters. In this research the pool of the Noshahr port is modeled with an area of nearly 47 hectares and some parts to the east and west. The study is then dedicated to sediment problem and its dominant parameters. At last to get a better insight into the issue and present the result more inteligible the area is modeled in 3D in some separate animated programs such as Matlab, Arc scene and Mike Animator Plus. The purpose of the present paper is to demystify the intractable issue of sediment pattern as far as possible. Keywords: Numerical Modelling, Sediment Pattern, Wave and Currents, Erosion, Noshahr Port ? Abstract: Erosion, scour and sedimentation are the most common phenomena which should be considered in the design of marine structures. Seas and oceans are dynamic environments, hence gathering